Suuret rekat pienentävät päästöjä
Speedin ekorekka painaa 90 tonnia ja on 33 metriä pitkä. Se kuljettaa Versowoodin tuotteita Vierumäeltä Helsingin Vuosaareen poikkeusluvalla.
Ajoneuvojen suurentaminen on tehostanut kuljetuksia huomattavasti ja jättirekka saa kyytiinsä kahden tavallisen rekan lastin.
Polttoaineen kulutus on ekorekalla kuitenkin vain 18 prosenttia suurempia kuin tavallisella rekalla.
Ympäristöystävällisyyden yhdistäminen jättirekkaan vaatii pientä aivovoimistelua, mutta suuremmilla rekoilla on saatu pienennettyä tonnikohtaisia kasvihuonepäästöjä 40 prosenttia.
Ekorekkojen käytöstä on Versowoodille muutakin hyötyä kuin ympäristöystävällisyys. Rekan kyytiin saadaan kaksi 40 tonnin konttia, jotka voidaan lastata rekasta suoraan laivaan.
Versowoodin vientijohtaja Matti Iso-Kuusela korostaa kauas ulkomaille suuntautuvan konttiliikenteen merkitystä viennille ja yrityksen kilpailukyvylle. Suuret rekat mahdollistavat alhaiset kuljetuskustannukset.
Suuret rekat edesauttaisivat yritystä pysymään kilpailukykyisenä myös kansainvälisillä markkinoilla.
Palkkakustannukset laskevat yhden kuljettajan tehdessä työn, johon aiemmin on palkattu kaksi henkilöä. Myös tyhjänä ajo on vähentynyt isojen rekkojen myötä merkittävästi.
Ekorekkakokeilu on vuonna 2013 alkanut viisivuotinen hanke. Rekkojen reitit ovat tarkkaan määriteltyjä. Suuret tonnimäärät eivät vaikuta rekan akselipainoihin, kääntyvyyteen tai korkeuteen.
Tavallista pidemmät rekat voivat kuitenkin aiheuttaa ongelmia ohitustilanteissa. Rekkojen perässä on merkintä pitkästä kuljetuksesta, joka kannattaa panna merkille.
Terhi Pape-Mustonen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
