Erikoisliha kannattaa myydä suoramyyntinä
Yhä useampi lihakarjaa kasvattavista tiloista harjoittaa suoramyyntiä.
”Suoramyynti on kiinnostava vaihtoehto etenkin erikoisliharotujen tuottajille”, tietää Suomen Hereford ry:n puheenjohtaja Jyri Tanner Teuvalta.
Samaa mieltä on Suomen Angusyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Ankelo Kalannista.
”Pisimmällä suoramyyntikanavien kehittämisessä ovat varmasti ylämaankarjan kasvattajat”, Ankelo sanoo.
”He ovat joutuneet perehtymään asiaan jopa pakon sanelemana, koska suurisarvisten highlandien teurastaminen on joka tapauksessa käsityötä.”
Ankelo arvioi suoramyynnin osuuden kasvavan lähivuosina lihakarjan tuotannossa.
”Minusta tilanne on räjähtämässä käsiin. Teurastamot maksavat kasvattajille aivan liian vähän. Tilat ovat valmiita käyttämään kaikki keinot selvitäkseen. Suoramyynnin kautta tuottaja saa työstään paremman hinnan”, arvioi Ankelo.
Suoramyynti ei ole helppo tie.
”Se vaatii tiloilta sosiaalisuutta ja valtavasti työtä. Kaikki yksityiskohdat on hoidettava kuntoon tilan siisteydestä ja eläinten hyvinvoinnista omiin tuotemerkkeihin. Kaikkein tärkeintä on imago”, muistuttaa Ankelo, jonka anguksista vajaat 5 prosenttia päätyy kuluttajille suoramyyntinä.
”Mekin olemme sitä kokeilleet nyt vähän aikaa. Paremman palkan siitä saa, mutta on se työlästäkin”, Tanner lisää.
Tannerin herefordeista suoramyyntiin päätyy noin kymmenen prosenttia.
STINA HAASO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
