Transit ja Tourneo aloittivatFordin hyötyajoneuvouudistuksen
jaamon tavaratilasta.
Ainoat miinukset tulivat istuimista. Vaikka kuljettajan penkkiä pystyy säätämään neljällä tavalla ja lisäksi ohjauspyörän asentoa muuttamaan, istuinkokemus ei lopulta ollut kovin mukava. Apukuljettajan puolella kaksi-istuimisen penkin istumisomainaisuudet ovat suorastaan karut ja jopa terve selkä väsyi.
Plussana mallissa ovat tavaratilan sivuliukuovet, jotka avautuvat ja sulkeutuvat vaivattoman helposti ja kevyesti. Takana vakiona ovat pariovet, vaihtoehtona takaluukku.
Transit Customista on saatavana myös 8- tai 9-paikkainen Kombi-minibussi.
MAIKKI KULMALA
Poing, Saksa (MT)
Uudet tonniluokan Ford Transit Custom -pakettiautojen ja Tourneo Custom -minibussien mallisarjat antavat ensisilmäyksen Fordin hyötyajoneuvomallien täysuudistukseen. Uudistus toteutetaan valmistajan mukaan ensi vuoden loppuun mennessä.
Suomen markkinoilla uusien mallien ennakkomyynti on jo alkanut. Varsinainen ensiesittely Suomessa on ensi vuoden alkupuolella.
Ulkoasultaan uusi Transit-sukupolvi on virtaviivaistunut edeltäjiinsä verrattuna.
Suomeen Transit Custom -pakettiautoista tulevat sekä lyhyen että pitkän akselivälin mallit. Autojen kokonaismassat ovat 3 100 kiloa ja niistä on valittavissa kaksi eri varustetasoa. Tällä hetkellä uudesta mallistosta on saatavilla yksi kattokorkeus.
Moottorivaihtoehtoja on saatavilla kolme, 74-, 92- ja 114-kilowattiset. Kaikkiin liittyy kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.
Lyhyt koeajo saksalaisilla asvaltti- ja betoniteillä antoi mielikuvan vakaasta, mutta näppärästi ohjattavasta ja kokoisekseen ketterästi kääntyvästä pakettiautosta.
92-kilowattisen testiauton 425 kilon kuorma ei koetaipaleen ainoassa, kovin pienessä mäessä, vaatinut autolta minkäänlaista ylimääräistä ponnistelua.
Ohjaamossa melutasokin oli varsin hillitty mallissa, jossa umpinainen väliseinä erotti oh
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
