Kauppa pärjää vain auttamalla kuluttajaa
Kuluttaja on valmis luovuttamaan henkilökohtaisia tietojaan kaupan käyttöön, jos hän saa vastineeksi tunteen oman elämänsä hallinnasta ja personoituja sähköisiä palveluita.
Elämänhallinnan tarve ei ole uusi asia, mutta se korostuu vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Ihmiset haluavat kokea voivansa vaikuttaa edes johonkin, selittää kaupallinen johtaja Pippa Goodman Future Foundationista.
Eurooppalaiset haluavat hallita ennen kaikkea rahankäyttöään. Oma terveys on kuitenkin yhä tärkeämpää, mistä kertoo tarve vaikuttaa tunteisiin, painoon ja uneen.
Suomalaisille paino on keskimääräistä eurooppalaista merkityksellisempi asia, Goodman kertoi Kaupan päivässä tiistaina Helsingissä.
Mitä kaupan on tehtävä, jotta se kohtaa rahasta ja unenlaadustaan tarkan kuluttajan kartuttaakseen kassaansa? Kehitettävä kuluttajaa tukevia digitaalisia palveluita.
Se ei kuitenkaan ole helppoa, koska ihmiset haluavat hallita myös teknologiaa.
Peräti noin puolet eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että he vilkuilevat matkapuhelinta useammin kuin haluaisivat. 77 miljoonaa eurooppalaista käyttää älylaitteissaan sovelluksia, jotka suodattavat mainoksia, Goodman kertoo.
Palvelun onkin oltava sellainen, että kuluttajalle syntyy autetuksi tulemisen kokemus. Maailmalla on jo kehitetty muun muassa koruja ja kelloja, jotka ilmoittavat hienovaraisesti viestin saapumisesta.
Kuluttajat ovat erittäin hintatietoisia. He eivät kuitenkaan aina etsi halvinta hintaa vaan ostotapahtumaa, joka juuri sillä hetkellä on itselle paras.
Goodmanin mukaan hinnasta onkin tulossa hyödyke tavaroiden ja palveluiden tapaan. Kuluttajat ovat jo tottuneet tämäntapaiseen ajatteluun muun muassa käyttäessään sopivia hotelleja etsiviä palveluita.
Seuraava askel on Goodmanin henkilökohtaiseksi kutsuma hinta.
Kauppa voisi kertoa asiakkaalle hänen tarpeisiinsa sopivista tuotteista, joita juuri nyt voisi ostaa edullisesti.
Tämä on askel kanta-asiakasjärjestelmiä personoidumpaan suuntaan. Tulevaisuuden kaupan on kyettävä tarjoamaan kuluttajalle kokemus ja yllätys, joka tyydyttää kaikkia aisteja.
Kyseessä ei tarvitse olla luksusta, mutta sen on tarjottava tunne henkilöhtaisuudesta, Goodman sanoo.
Tällainen palvelu voisi olla matkapuhelinsovellus, jolla voisi tilata lähikaupasta viikon yllätyskasviksen.
Kauppa ei kuitenkaan lähettäisi selleriä, koska asiakkaan tiedoista käy ilmi tämän oleva sellerille allerginen.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
