Maakuntajohtajat vaativat: Junista on päätettävä syksyllä
Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) on todennut, ettei nopeiden junayhteyksien rakentaminen Suomeen ole lähivuosina realismia. Hallitusohjelmaan on kuitenkin kirjattu, että hallitus edistää kolmea nopeaa junayhteyttä Helsingistä Tampereelle, Turkuun ja Itä-Suomeen.
Nopeat junayhteydet Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Itä-Suomeen ovat Rinteen hallituksen pöydällä syksyn budjettiriihessä. Kuva: Markku VuorikariPirkanmaan, Varsinais-Suomen ja Kymenlaakson maakuntajohtajat odottavat, että Rinteen hallitus tekee konkreettisia päätöksiä nopeisiin junayhteyksiin liittyen ensi syksyn budjettiriihessä.
"Hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallitus edistää kolmea nopeaa junayhteyttä. Oletan ja uskon, että hallitus sitoutuu hankkeisiin myös käytännön toimissaan", Pirkanmaan maakuntajohtaja Esa Halme sanoo.
Rinteen hallituksen aloittaessa linjattiin, että suunnittelurahaa ovat saamassa ainakin nopeat yhteydet Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja itäiseen Suomeen.
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kuitenkin totesi toissa viikolla Helsingin Sanomien haastattelussa, ettei nopeiden junayhteyksien rakentaminen Suomeen ole lähivuosina realismia.
Kymenlaakson maakuntajohtajaa Jaakko Mikkolaa ministerin ulostulo ei yllättänyt.
"Näin suuren mittakaavan junahankkeet eivät ole mitään hokkuspokkus-juttuja. Eihän neljässä vuodessa tällaisia uusia ratoja rakenneta tietenkään", Mikkola sanoo.
"Mutta se ei estä asioiden suunnittelua. Pitää katsoa pitkälle monen vaalikauden päähän", Kymenlaakson maakuntajohtaja kiteyttää.
Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämies pitää uusia nopeita junayhteyksiä erittäin tärkeinä koko Suomelle.
"Turun juna on erityisessä roolissa. Se tiivistää Helsingin, Tampereen ja Turun kehityskolmiota, jonka kehittäminen on järkevää."
Pirkanmaan maakuntajohtaja Halme puhuu pääradan kehittämisen puolesta.
"Päärata on mittakaavaltaan ja merkittävyydeltään ylivertainen kaikkiin muihin ratoihin verrattuna. Ilman päärataa Suomi pysähtyy."
Halme, Mikkola ja Häkämies ovat kaikki sitä mieltä, että Suomen on haettava ratahankkeisiin EU-rahaa.
"Budjettiriihessä junahankkeisiin on sitouduttava vahvasti, mutta sen lisäksi syksyllä on haettava aktiivisesti rahoitusta myös EU:sta", Häkämies painottaa.
"Ruotsihan hyödyntää EU-rahaa infrahankkeissaan jatkuvasti. Suomi on ollut näissä liian laiska."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
