Suojaa brändisi, jos mielit lähteä maailmanmarkkinoille
Uskaltaako Kiinaan viedä kauniisti pullotettua pohjoisia liköörejä?
Entä priimakauraa tyylikkäissä pussukoissa? Design-lasia? Puuta? Pelejä? Vaatteita? Osaamista? Tai yhtään mitään, jos ne vaikka väärennetään ja maineemme pilataan?
Huoli ei ole turha. Ulkoministeriön pari vuotta sitten tekemän selvityksen mukaan peräti seitsemän prosenttia suomalaisyritysten ulkomailla kohtaamista kaupanesteistä liittyi tavaramerkkien tai tuotteiden kopiointiin tai muihin aineettomien eli immateriaalioikeuksien (IPR) rikkomuksiin.
Usein kysymys on Kiinasta ja Venäjästä, kertoo aihepiiriin erikoistuneen lakitoimisto Kolsterin IPR-lakimies Jani Kaulo.
Rikkomukset ovat lisääntyneet niiden todellisen kasvun, yritysten paremman tarkkaavaisuuden sekä sen vuoksi, että aineettomien oikeuksien merkitys yritysten liiketoiminnassa on kasvanut.
Kaulon mukaan isot suomalaisyritykset hoitavat IPR-asiansa melko hyvin, mutta monilta pienemmiltä puuttuu järjestelmällisyys.
Mikään vientiyritys tai tehokkainkaan vientimies ei kuitenkaan pysty seuraamaan esimerkiksi Kiinan markkinoita niin tarkasti, että huomaisi kaikkien suomalaismerkkien väärinkäytön.
Kaulo neuvookin hoitamaan suojaukset ennalta ja kattavasti kuntoon.
”Jos kiinnostusta herättävää tuotetta ei ole suojattu, sitä aletaan mitä todennäköisimmin väärentää tai kopioida. Suojaus, kuten rekisteröinti, ei sitä estä, mutta se antaa mahdollisuuden reagoida juridisin keinoin.”
”Kysymys on brändistä ja erottautumisesta. Elintarvikkeissa IPR-suojaus tarkoittaa yleensä kolmea asiaa: nimisuojan, tavaramerkin eli tuotteen nimen ja logon sekä mallisuojan eli pakkauksen muodon suojaamista. Myös maahantuojat arvostavat suojattuja tuotteita.”
Jälkeenpäin rekisteröinnin saaminen on vaikeaa, jos tuote on jo päässyt levitykseen ja joku muu on ehtinyt hakea rekisteröintiä ensin.
Oikeuksia voi suojata monella tavoin. Tuotteessa voi olla jotakin patentoitavaa. Brändiä voidaan suojata mallioikeudella, tavaramerkillä tai verkkotunnuksella.
Hyödyllisyysmalli on patenttia kevyempi ja nopeampi suojaustapa.
Tarkkana pitää olla, sillä esimerkiksi tavaramerkin rekisteröintiä pitäisi hakea täsmälleen sille sanan tai logon muodolle ja värille, jota aiotaan käyttää. Pienikin ero rekisteröidyn ja käytetyn tavaramerkin välillä voi johtaa rekisteröinnin menettämiseen.
Kiinassa kannattaa suojata myös tuotemerkin kiinankielinen ja Venäjällä kyrillinen versio.
Tavaramerkin rekisteröinnin voi hoitaa kolmella tavalla. Kalleinta on tehdä se kansallisesti erikseen kussakin kohdemaassa. EU-maissa suositeltavampaa on hakea suojaus EU:n laajuisesti yhdellä hakemuksella ja vielä laajemmin kansainvälisen järjestelmän kautta.
EU-tavaramerkkirekisteröinnin saa nopeimmillaan muutamassa kuukaudessa ja se maksaa Kaulon mukaan reilun tuhat euroa asiamiehen palkkioineen.
Kiinassa tavaramerkkihakemuksen käsittely saattoi kestää aiemmin parikin vuotta, mutta viime vuonna voimaan tuli uusi laki, jonka on määrä nopeuttaa käsittelyaikoja.
Kauppaneuvotteluihin kannattaa mennä oman ehdotuksen kanssa, sopia heti aluksi salassapidosta ja kirjata kaikki mahdollinen ylös. Riitatilanteissa tutkitaan kirjallisia sopimuksia.
Eija Mansikkamäki
Lisää asiasta seuraavalla sivulla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
