Brittitutkimus paljastaa: Tämä sähköautojenkin tuottama saaste saattaa olla dieselautojen pakokaasuja vaarallisempi
Joissakin Euroopan maissa pakokaasujen ulkopuoliset hiukkaspäästöt ovat jo ajoneuvokannan merkittävin pienhiukkaslähde.Southamptonin yliopiston tuoreessa tutkimuksessa käy ilmi, että autojen jarruista irtoavat hiukkaspäästöt saattavat olla jopa dieselautojen pakokaasuja vaarallisempia.
”Autojen aiheuttamaa saastetta pidetään yleisesti ottaen pakoputkista tulevana ja sähköajoneuvojen ajatellaan olevan nollapäästöisiä. Sähköautot tuottavat kuitenkin pienhiukkasia tien, renkaiden ja jarrujen kitkan sekä kulumisen vuoksi”, tutkimuksen johtava kirjoittaja, tohtori James Parkin toteaa yliopiston tiedotteessa.
Joissakin Euroopan maissa pakokaasujen ulkopuoliset hiukkaspäästöt ovat jo ajoneuvokannan merkittävin pienhiukkaslähde. Näistä pahin yksittäinen saastuttaja on jarrupöly.
Southamptonin yliopiston tutkimuksessa selvitettiin neljän eri tyyppisen jarrupalan päästövaikutuksia ihmisen keuhkoihin.
Jarrupaloista ajossa irronneet hiukkaset kerättiin talteen laboratoriolaitteilla. Sitten keuhkojen limakalvoilta peräisin olevat solunäytteet altistettiin kerätyille jarrupölyhiukkasille.
Kävi ilmi, että neljästä jarrupalatyypistä asbestittomista orgaanisista jarrupaloista peräisin olleet pienhiukkaset olivat ihmisen keuhkosoluille dieselpakokaasuhiukkasia myrkyllisempiä.
Toiseksi myrkyllisimpiä olivat keraamisista jarrupaloista irronneet pienhiukkaset.
Pienhiukkasilla on yleisesti tunnetusti yhteys muun muassa eri keuhkosairauksiin, sydän- ja verisuonitauteihin sekä myös dementiaan.
Projektin ohjaaja, professori Matthew Loxhamin mielestä tuoreen tutkimuksen tuloksilla on merkitystä tulevaisuuden liikennepolitiikassa, onhan käynnissä siirtymä diesel- ja bensiinikäyttöisistä autoista sähköajoneuvoihin.
Liikenteessä pahin kokonaissaastuttaja pienhiukkasten osalta on kuitenkin edelleenkin dieselillä kulkeva ajoneuvo, jos huomioon otetaan sekä pakokaasut että jarrupöly.
Tutkimuksen tuloksista uutisoi aiemmin Ilta-Sanomat.
Juttua korjattu 21.2. klo 13:14. Jarrupölyä vapautuu kaikkien autojen jarruista.
New study finds brake pad emissions can be more toxic than diesel exhaust
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






