Musta laatikko kismittilähikasvisten ystäviä
verkossa sanottua
S-ryhmän suunnitelmat vaatia vihannesviljelijöitä käyttämään mustia kuljetuslaatikoita viljelijän omilla logoilla varustetun sijaan kuohutti tuottajajärjestöjen lisäksi myös MT:n verkkosivujen lukijoita.
Moni mieltää mustat laatikot alkuperämaan häivyttämisenä ja uhkaa vaihtaa ruokakauppaa.
”Citymarketkin myy vihanneksia. Pitää siis vaihtaa kauppaa, koska alkuperämaa on ykkösasia tuotteita valittaessa. Aina kotimaista, kun se on mahdollista. Osuuskauppa yrittää muutenkin jatkuvasti pelata vilunkia. Toivottavasti saa ansionsa mukaan”, lataa nimimerkki Vaihdan kauppaa.
Asiakasomistajaa hävettää: ”S-ryhmän pomot ovat voimiensa tunnossa. Suomalaisten yritysten logot on saatu pois ja viljelijöistä/yrityksistä on tullut Rainbow-torpparituottajia. Nyt viimeisetkin pakotetaan mustiin laatikoihin. S-ryhmän pomot vielä pokkana puhuvat, että kauppa ei ole määräävässä markkina-asemassa. Jos kilpailulain muutos tulee, ovat he uhkailleet, että tuontiruuan osuus nousee. Tällaista on tämän päivän osuuskauppaväki.”
”Törkeää toimintaa. Kyllä kuluttajan tartee saada olla kuningas”, tuumaa Pasi.
Nimimerkki asian tunteva harmittelee, että lähiruuan suosimisesta puhutaan paljon, mutta todelliset näytöt puuttuvat. ”Lähiruoka kelpaa myyntiin kun sen ilmaiseksi annat ja kauppa kerää voitot.”
Laatutietoisen mielestä kommentoijat ovat ylireagoineet koko asiaan.
”Laatikoistako te päättelette, että mistä maasta kasvikset on? Sehän lukee myös siinä isossa plakaatissa missä on tieto vaakanumerosta ja kilohinnasta. Nyt taas painetaan kuuluisaa paniikkinappulaa ja haukutaan ilman kunnon perusteluita! Onhan se kiva liputtaa kotimaisuuden puolesta. Mutta tosiasia on, että kotimaiset kasvikset ei maistu keskitalvella yhtään millekään. Itse ostan mieluiten maistuvia kasviksia kuin liputan kotimaisuuden puolesta. Mutta jokaisella on omat mielipiteensä.”
SUVI NIEMI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
