Ruuan osuus verkkokaupasta kasvaa
Ruokaa liikkuu verkossa vähän verrattuna muihin päivittäistavaratuotteisiin, mutta osuus kasvaa 30 prosenttia vuodessa. Tahti kiihtyy 3–4 vuoden kuluttua, arvioi kehitysjohtaja Ville Wikström TNS Gallup Finland Oy:stä.
Viime vuonna elintarvikkeita alkoholi mukaan lukien ostettiin verkosta 77 miljoonalla eurolla. Vuonna 2010 summa oli alle miljoona.
Miljoonista vajaat 70 prosenttia käytettiin ostoksiin suomalaisissa verkkokaupoissa, loput eurot käytettiin muualla ja niillä ostettiin lähinnä alkoholia, Wikström kertoi Kaupan liiton ruuan verkkokaupan päivässä torstaina.
”16 miljardin ruokakaupasta verkon osuus on tuhannesosa. Vaikka se on pientä, siihen kannattaa satsata”, sanoi konsultti Arhi Kivilahti Solita Oy:stä.
Suomalaiset ostavat tuotteita verkosta edullisten hintojen, helppouden ja vaivattomuuden takia.
”Halpuus vetää verkkoon erityisesti päivittäistavaroiden ostajia.” Ruuan verkkokaupassa hinnalla kilpailua ei ole vielä nähty, mutta Wikströmin mukaan sille olisi markkinoilla tilaa.
Elintarvikkeista verkosta ostetaan ennen kaikkea kuivatuotteita kuten kahvia ja jauhoja. Tuoretuotteiden puolella näkyy edelleen, että kuluttajat haluavat itse valita ja ”hiplata” tuotteita.
Suurissa kaupungeissa pk-seudulla, Turussa ja Tampereella ruokapiirit ja muut vastaavat ostosmahdollisuudet ovat yhä suositumpia. Ilmassa on kapinahenkeä suuria kauppaketjuja kohtaan ja halua saada jotain erilaista, Wikström selittää.
Huolimatta erilaisten ruokapiirien ja ruuan verkkokauppojen suosion kasvusta, niiden osuus kaikista ruokaostoksista on vielä häviävän pieni. Wikströmin mukaan osuus on kuitenkin kasvussa, kuten kaikki muukin verkko-ostaminen.
Mitä enemmän kuluttajat siirtyvät ostamaan verkosta, sitä enemmän mukaan tulee ulkomaisia kauppoja.
Ostaminen pirstaloituu ja leviää ympäri maailmaa, eikä tilanne suinkaan sada vain kotimaisten toimijoiden laariin.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
