Teknologia ja digi korostuvat myös maatalouden kehittämisessä
Teknologiaosaaminen, kuten digihallinta, on yhä tärkeämpää myös alkutuotannon kannattavuuden kannalta.Digitalisoitumisen hallinta, kyky kehittää tuotantoa kokonaisvaltaisesti sekä tiedonhankinta- ja verkostoitumistaidot ovat entistä tärkeämpiä myös maataloudessa. Ja yhä olennaisempaa on omaksua nuo asiat jo opiskeluvaiheessa.
Luonnonvara-alan opettajat kokevat maatalousteknologisen tiedon erittäin tärkeänä maataloustyön tuottavuuden ja tuotannon kannattavuuden kehittämisessä. Lisäksi sen mielletään olevan tärkeä osa oppilaitosten tarjoamaa koulutusta. Tiedot käyvät ilmi TTS:n eli Työtehoseuran kyselystä.
"Nämä tulokset puoltavat maatalousteknologian aseman säilyttämistä vahvana sekä tutkimuksessa että opetuksessa", toteaa erikoistutkija Janne Karttunen.
Maatalousteknologia kattaa koneet, laitteet ja rakennukset, työn ja työolosuhteet, materiaalien prosessoinnin sekä teknologiset järjestelmät.
Maatalousteknologisen tutkimuksen ja opetuksen koetaan pysyneen melko hyvin ajan tasalla maatalouden rakennekehityksessä. Taloudellisten resurssien niukentuessa tulisi kuitenkin kaikkien alalla toimivien tahojen lisätä monipuolista koti- ja ulkomaista yhteistyötä.
Maatalousteknologiaan liittyvää tutkimustietoa saadaan muun muassa ammattilehtien, tutkimusjulkaisujen ja tietokoneohjelmien välityksellä. Nämä lähteet koetaan henkilökohtaisten kontaktien ohella tärkeiksi opettajien osaamisen ylläpitämisen ja opetuksen kehittämisen kannalta. Opiskelijat hyödyntävät samoja lähteitä opinnoissaan, muistuttaa Karttunen.
Maatalouskoneiden tutkimussäätiön rahoittama kyselytutkimus selvitti luonnonvara-alan toisen asteen ja korkea-asteen opettajilta maatalousteknologian opetuksen ja tutkimuksen nykytilannetta sekä tulevaisuudennäkymiä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
