Seitsemän valitusta hallinto-oikeuteen ja matkailuyritys sai pitää kylttinsä
Neljän vuoden paperisota päättyi viime vuonna yrittäjien kannalta mieluiseen ratkaisuun.Vieremäläisille yrittäjille Jaana Jaatiselle ja Jorma Komulaiselle tuli vuonna 2013 postia Pirkanmaan elykeskuksesta. Jaatinen ja Komulainen pyörittävät Pohjois-Savossa majoituspalvelu Gasthaus Puomilaa, jonka yhteydessä on myös pitopalvelu ja mattopesula.
Kirjelmässä heitä vaadittiin muuttamaan palvelukohdeopasteittensa symboleita. Elykeskuksen mielestä heidän yrityksensä ei täyttänyt merkinnöille asetettuja vaatimuksia.
Jaatinen ei tätä kuitenkaan purematta niellyt, vaan ryhtyi taistelemaan kylttiensä puolesta. Aluksi Jaatinen rustaili valitukset itse, mutta kiireisessä yrittäjäarjessa kirjerumba vei aikaa ja energiaa.
Lisäksi kirjeissä käytettyä kiemuraista kapulakieltä oli hankala hahmottaa.
”En välttämättä edes ymmärtänyt, että onko tässä nyt hyvä vai huono asia”, Jaatinen kertoo.
”Olin aivan puhki asian kanssa. Loppuaikoina en avannut niitä kirjeitä.”
Kirjeet Jaatinen antoi suoraan ystävälleen ja asiamiehelleen Tuomo Maliselle, jolla on kokemusta hallinnollisten kirjeiden laatimisesta.
Malinen kertoo, että asian tiimoilta käyty kirjeenvaihto on pinoon laitettuna kuutisen senttiä korkea. Hän kuvailee koko tapahtumasarjaa surullisen hupaisaksi.
Kirjeenvaihdossa toistui sama kaava: Elykeskukselta tuli vaatimuksia kylteistä, joista Malinen valitti Itä-Suomen hallinto-oikeuteen. Sieltä asia palautui uudelleenkäsiteltäväksi elykeskukselle.
”Seitsemän valitusta taisi hallinto-oikeuteen mennä,” Malinen muistelee.
”Koko kahden ja puolen vuoden prosessin aikana kukaan elykeskuksesta ei vaivautunut edes soittamaan.”
Elykeskuksen vaatimusten sisältö vaihteli. Välillä haluttiin kylttien määrää vähentää ja välillä taas lisätä. Välillä taas vika oli sisällössä, jota olisi pitänyt muuttaa. Kylttien vaihto- ja siirtotyöt olisi veloitettu yrittäjältä.
Lopulta vuonna 2017 asia ratkesi, kun elykeskuksessa vaihtui käsittelijä, Malinen kertoo.
Viimeisimmässä kirjeessä todetaan, että Gasthaus Puomila ei tarvitse lupaa kylteille, koska heillä on toistaiseksi voimassa oleva lupa, joka on myönnetty vuonna 2000.
Eli tänä päivänä kyltit ovat samoilla paikoilla, jossa ne ovat aina olleet. Niitä ei ole muutettu, siirretty tai vaihdettu.
”Kaiken kaikkiaan se oli pienyrittäjän kiusaamista viraston puolesta, ja ikävä kyllä näitä saattaa olla vaikka kuinka paljon Suomessa”, Malinen sanoo.
”Kyllä byrokratianpurkutalkoissa on hallituksella pikkuisen tehtävää, jos siihen pyritään.”
Pirkanmaan elykeskuksesta ei haluta kommentoida Gasthaus Puomilan tapausta.
Lue aiheesta lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

