Akateeminen vapaus syö opiskelun tehokkuutta
suosiota. Miksi valittaa työnteon ja
opiskelun yhdistämisen haasteita, jos rahaa tarvitsee esimerkiksi yksiössä asumisen
rahoittamiseen?
Toimihenkilöiden ammatillisen keskusjärjestön STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää esitti, että yliopisto-opiskelijoiden pitäisi voida opiskella täysipäiväisesti 12 kuukautta vuodessa. Siis mitä kummaa,
saahan yliopisto-opiskelija jo nyt opiskella
täysipäiväisesti 12 kuukautta vuodessa.
Kesätenttejä järjestettäneen jokaisessa yliopistossa ja opintoihin liittyviä kirjallisia töitä varmasti riittää.
Jäiköhän Mäenpäältä taustatyöt tekemättä, vai mihin esitys perustuu?
Suomen ylioppilaskuntien liiton puheenjohtajan mukaan suurimmassa osassa yliopistoja opetusta järjestetään vain noin 30 viikkoa vuodessa. Professorit ja muu yliopistojen henkilökunta tyrmäsivät Mäenpään esityksen. Resurssit eivät riitä ainakaan opetuksen järjestämiseen ympärivuotisesti.
Mutta ne kesätentit. Niihin kyllä
kuulemma ilmoittaudutaan innokkaasti, mutta kaksi kolmasosaa opiskelijoista ei
tule paikalle tenttipäivänä. Niinpä niin,
vastuu opinnoista ja valmistumisesta on helppo unohtaa, kun opiskelu on ilmaista. Ehtiihän sitä myöhemminkin.
Jos jokaisesta lukukaudesta pitäisi
maksaa, toimisi euro varmasti konsulttina myös opiskelijoiden keskuudessa. Ilmainen opiskelu on toki hieno juttu, mutta kyllä
nykyinen järjestelmä kaipaisi viilausta ja kunnolla.
Kun opinnoista pitäisi maksaa, olisi
maksavalla asiakkaalla mahdollisuus myös vaatia laadukasta opetusta. Nyt on vain
tyydyttävä siihen, mitä ilmaiseksi saa.
Pahimmassa tapauksessa yliassistentin,
joka mieluiten pysyisi työhuoneessaan eikä ainakaan yrittäisi opettaa yhtään mitään
kenellekään.
Tarina työelämän hurjista vaatimuksista
työkokemuksen suhteen on tuttu. Ehkäpä STTK:n Mäenpään kannattaisi ottaa
seuraavaksi kantaa opiskelijoiden työllistymiseen ja vastavalmistuneille asetettuihin odotuksiin. Sitä päätä on myös rukattava, jos halutaan nopeuttaa tuotantotahtia.
Pääkaupunkiseudun korkeakouluissa
ainakin joissain tiedekunnissa ja opiskelualoilla opinnoissa menestyminen imaisee oman alan töihin jo hyvin varhaisessa
vaiheessa. Tämä koskettaa hyvin marginaalista opiskelijajoukkoa marginaalisella maantieteellisellä alueella, voisiko tätä
toimintamallia saada laajennettua?
Akateeminen vapaus on hieno juttu. Vielä hienompaa on kritisoida sitä, kun omasta viisi vuotta kestäneestä maisteritutkinnon suorittamisesta on kulunut noin seitsemän vuotta. Vapaus ilman vastuuta ja tulospaineita ei
tuota monenkaan opiskelijan kohdalla
häävejä tuloksia.
Kela vaatii opintosuorituksia vähintään
5 opintopisteen verran jokaista tukikuu-
kautta kohti. Opintopisteiden saamisen
vaativuudesta kiistely on opiskelijoiden
keskuudessa mieluisa aihe. Jollain laitoksella tai kurssilla pisteitä heruu paljon helpommin kuin jollain toisella. Oli niin tai näin, vaatimukset eivät päätä huimaa. Akateemista
vapauttaan hyödyntämällä aikaa jää rutkasti muuhunkin.
Opiskelijoiden mukaan aikaa tarvitaan työntekoon, jotta olisi varaa opiskella. Ottamatta kantaa opiskelijoiden rahankäyttöön ihmettelen vaikka soluasumisen heikkoa
sari.penttinen@
maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
