Täsmäkorjaus tuo säästöä tieremonttiin
Metsäteiden kantavuusmittauksilla voidaan säästää miljoonia euroja, tiedotti Luonnonvarakeskus helmikuussa. Säästö perustuu siihen, että tien korjaus kohdistetaan mittauksissa paljastuneisiin kantamattomiin kohtiin ja isolta remontilta vältytään.
Kokenut tieammattilainen, aluepäällikkö Ukko Bamberg Otso metsäpalveluista (entinen metsäkeskus) ei niele ihan purematta täsmäkorjausten hyötyjä.
”Se kuulostaa helpolta, mutta silloin suunnittelun merkitys korostuu. Haasteena on oikeasti löytää heikoimmat kohdat. Kesäkuumalla huonokin tie on kova ja kantaa. Kun sateet tulevat, huomataan, ettei se kestäkään.”
Bamberg ei usko, että täsmäkorjauksella tulisi säästöjä työn suunnittelussa. Sen sijaan toteutuksessa säästöjä kertyy.
”Voidaan satsata esimerkiksi rummun korjaukseen, routivan osuuden parantamiseen tai kääntöpaikan laajentamiseen.
Hän varoittelee, että pikaisesti tehty arvio ja minikorjaus voivat huonoimmassa tapauksessa johtaa hakoteille: tie ei tulekaan toivottuun kuntoon.
Metsäteiden kunnostuksessa tiet voidaan karkeasti jakaa kahteen kastiin. Yksityisten maanomistajien teillä kunnostukseen on mahdollista hakea valtion kemeratukia, mistä seuraa vaatimuksia tien tekoon ja ylläpitoon. Sen sijaan yritysten ja Metsähallituksen mailla omistajalla on vapaa valinta sen suhteen, millaisiin toimiin ryhdytään.
”Esimerkiksi Metsähallitus soraa teitään paljon yksittäisen puukuljetuksen tarpeisiin”, arvioi erikoistutkija Antti Korpilahti Metsäteho Oy:stä.
Tekniset apuvälineet ovat hyödyllisiä, kun optimoidaan tien kantavuutta hetkelliseen tarpeeseen. Mittauksista saadaan suuntaa-antava tieto siitä, kestääkö tie kuljetusten painon juuri nyt.
Kantavuusmittaukseen on olemassa isoja, auton perässä hinattavia laitteita ja käsikäyttöisiä painopudotuslaitteita.
Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja suosittelee kantavuusmittauksia myös yksityisteille.
”Sillä saadaan selville, mitä tie kestää ja mitä pitää tehdä. Kun mittaukset tehdään 50 metrin välein, tietä voidaan parantaa pätkissä.”
Rahja ja Bamberg korostavat, että tien ylläpidossa ratkaisevin tekijä on kuivatus. Sen merkitys korostuu, kun sulan maan aikaa on leutoina talvina paljon.
”Tien kuivatuksen pitää olla kunnossa. Kaltevuudet kuntoon, ojat auki, riittävän isot rummut. Niillä pääsee tosi pitkälle”, Rahja sanoo.
Bambergin arvion mukaan suomalaisista metsäautoteistä kolmannes on välittömästi korjauksen tarpeessa, kolmannes kunnossa ja kolmannes seurantaa vaativassa tilassa.
Valtakunnallinen ja valtion omistama Otso on metsätiepalveluita tarjoavista tahoista ylivoimaisesti suurin. Metsäteiden suunnitteluja ja korjauksia tekevät myös jotkut metsänhoitoyhdistykset ja paikalliset yrittäjät.
HANNA LENSU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
