Changemaker -järjestö pitää Lidlin eettistä toimintaa ristiriitaisena: Ei paljasta tuotteidensa alkuperää
Joissakin asioissa vedotaan keskustoimiston päätöksiin, joissakin onkin kansallista liikkumavaraa.
Lidlin toiminta sotii suomalaista käytäntöä vastaan, Changemaker-järjestö huomauttaa. Kuva: Venla TirkkonenKolme suomalaista järjestöä peräsivat helmikuussa Suomen Lidliltä lisää avoimuutta alihankintaverkostojensa suhteen. Silloin vastaus oli, että tuotteiden alkuperätiedot eivät ole julkisia, koska Saksan keskustoimistolla on niin päätetty.
"Nyt kuitenkin näyttää siltä, että Suomen Lidlillä on valtaa tehdä päätöksiä esimerkiksi kananmuna-asiassa", Changemaker-verkoston puheenjohtaja Ronja Karkinen sanoo. Hän viittaa ketjun päätökseen luopua virikehäkkimunista.
Changemaker on Kirkon Ulkomaanavun nuorisoverkosto, joka pyrkii vaikuttamaan globaalin oikeudenmukaisuuden kysymyksiin. Yksi näistä on kaupan avoimuus ja se, että kuluttaja tietäisi, mistä tuote tulee.
Finnwatchin, Changemakerin ja Eetti ry:n helmikuinen Lidl läpinäkyväksi -vetoomus ei ole saanut Lidliä muuttamaan toimintamallejaan.
"Meille vastattiin silloin, että alihankintaketjun avaaminen olisi Suomen Lidlin mielestä hyvä asia, mutta päätökset tehdään Saksassa."
Karkinen huomauttaa, että sekä S- että K-ryhmä selvittävät tuotteidensa alihankintaketjun aina kysyttäessä. Lidlin toiminta sotii suomalaista käytäntöä vastaan.
Karkisen mielestä Suomen Lidlin viestintä on heikkoa: "Tuodaan julki, mitä halutaan, ei, mitä kysytään. Esimerkiksi laitetaan Suomen lippu niihin tuotteisiin, joista halutaan kertoa kertoa alkuperä, mutta muista tuotteista sitä ei paljasteta."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
