Kuljetusyrityksillä kustannuspaineita
Eläintenkuljetus on erikoisala, jolla ei ole niin paljon kilpailua kuin muilla, Ari Karttunen sanoo. PENTTI VÄNSKÄ Kuva: Viestilehtien arkistoKysyntä romahti viime vuoden
lopulla ja kilpailu-
tilanne on tiukka.
ahti myllys
Kuljetusyritysten ongelma on, että ne eivät välttämättä uskalla nostaa hintoja riittävästi kattaakseen nousevat kustannukset, arvioi Suomen kuljetus ja logistiikan SKAL:n puheenjohtaja Ahti Myllys.
”Kysyntä romahti viime vuoden lopulla ja kilpailutilanne on tiukka. Yrittäjät pelkäävät, että urakat menevät kilpailijalle, jos hintoja korottaa liikaa”, Myllys sanoo.
Puolet SKAL:n yrittäjistä arvioi lähitulevaisuuden korotustarpeeksi 4–8 prosenttia. Kolmannes vastaajista arvioi hinnankorotustarpeen olevan 10–20 prosenttia.
SKAL kysyi jäseniltään alan näkymiä ensi vuodelle kuljetusbarometrissä.
”Viime ja tämän vuoden verojen korotukset tuovat kustannuksia 12 prosenttia lisää. Hintojen korotuksen tarve on tunnustettu, mutta ne eivät välttämättä toteudu”, Myllys huokaa.
Viime vuoden lopulla yrityksistä puolet ei ollut nostanut hintoja.
Pohjois-Savossa eläinkuljetuksia ajavalla autoilija Ari Karttusella menee hieman paremmin. Hänellä on toistaiseksi voimassa oleva kuljetussopimus ja polttoaineen veronkorotukset siirrettiin suoraan hintoihin.
”Eläintenkuljetus on erikoisala, jolla ei ole niin paljon kilpailua kuin muilla. Eläinten käsittelyyn tarvitaan lupa ja autossa on kallis käsintehty erikoisalusta. On siinä tietysti isompi riskikin, jos ajoa ei olekaan”, Karttunen sanoo.
Kynnys vaihtaa toiselta alalta eläinkuljetuksiin on suuri. Toisin on maidonkuljetuksessa.
”Maitopuolella meijeri omistaa usein säiliöt, mittalaitteet ja
pumput. Autoilija omistaa vain alustan. Perusalustoja on monella yrittäjällä vapaana, jos kuljetukset jollain muulla alalla vähenevät”, Karttunen sanoo.
Karttusella on yksi auto ja hän kuljettaa nautoja.
Kuljetusala on riippuvainen Suomen viennistä. Kuljetukset vähentyvät viennin vähentymisen tahtia. Erityisesti metsäteollisuus työllistää autoilijoita.
”Metsäpuoli työllistää äkkiä, paljon kalustoa ja monessa työvaiheessa. Lisäksi metsäteollisuus on merkittävä kemikaalien kuljetusten ostaja”, Myllys sanoo.
Karttusen mukaan moni yrittäjä Kuopion seudulla on kovilla.
”Autoilijat eivät pysty aina siirtämään kustannusten nousua hintoihin, joten katteita joudutaan kaventamaan. Siinä voi käydä huonosti”, Karttunen sanoo.
Monelle on käynytkin. Viime vuonna yli 200 SKAL:n jäsentä teki konkurssin.
”Edes 1990-luvun laman aikaan konkurssitahti ei ollut yhtä kova”, Myllys sanoo.
Suomen asiakastiedon mukaan kuljetusyrityksillä oli viime vuonna erityisen paljon maksuvaikeuksia.
Vain yksi kymmenestä kuljetusyrityksestä arvioi kannattavuutensa paranevan ensi vuonna.
Lisäksi autoilijat toivovat viranomaisilta ripeitä otteita kilpailua vääristävän harmaan talouden kitkemiseksi. Kyselyyn vastanneista yrittäjistä 90 prosenttia toivoi viranomaisten tehovalvontaa harmaan talouden torjunnassa.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
