100-vuotias bonusjärjestelmä sai viranomaisten hyväksynnän – S-ryhmän bonukset eivät estä kilpailua
Kilpailuviraston arvion perusteella SOK:n alennusjärjestelmällä ei ole merkittäviä markkinoiden sulkemiseen johtavia vaikutuksia päivittäistavarakaupan markkinoilla.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan S-ryhmän bonukset eivät estä kohtuuttomasti kilpailua päivittäistavaramarkkinoilla. Kuva: Kari SalonenKilpailu ja kuluttajavirasto KKV on todennut, että S-ryhmän bonusjärjestelmä ei estä toimivaa kilpailua päivittäistavarakaupassa.
Virasto päätti keskiviikkona, ettei se jatka selvitystä asiasta.
KKV aloitti asiassa oma-aloitteisen selvityksen vuonna 2014, kun hallitus päätti, että yli 30 prosentin markkinaosuutta hallitsevat kaupparyhmät ovat määräävässä markkina-asemassa. Käytännössä määräväässä asemassa ovat S- ja K-ryhmät.
SOK:lla on vuodesta 1994 ollut käytössä valtakunnallinen alennusjärjestelmä, jossa asiakkaat saavat bonusta ostojen keskittämisestä. Bonus kertyy S-ryhmän asiakasomistajan kuukausiostojen perusteella kunkin osuuskaupan bonustaulukon mukaisesti.
Kilpailuviraston arvion perusteella SOK:n alennusjärjestelmällä ei ole merkittäviä markkinoiden sulkemiseen johtavia vaikutuksia päivittäistavarakaupan markkinoilla. Asian arvioinnissa KKV on ottanut huomioon tekemänsä arvion kanta-asiakasjärjestelmien vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Lisäksi KKV on tarkastellut alennusjärjestelmän ominaispiirteitä, kuten myönnettyjen alennusten muotoa ja alennusten kertymistapaa. Tässäkään arvioinnissa ei ole tullut ilmi seikkoja, jotka olisivat omiaan luomaan sellaisen asiakkaita uskollisuuteen sitouttavan vaikutuksen, joka voisi sulkea pois SOK:n kilpailijoita päivittäistavarakaupan markkinoilta.
"Meidän kannalta tämä on positiivinen päätös. Ostohyvitys on osuuskaupoilla yli 100 vuotta käytössä ollut kanta-asiakasjärjestelmä", johtaja Veli-Pekka Ääri SOK:sta sanoo. Hänen mukaansa selvitys osoittaa, ettei kanta-asiakasjärjestelmä ole tärkein tekijä ostopaikkaa valitessa.
"Pitää olla muutenkin kilpailukykyinen, jotta palkitsemisella on etua."
Kuluttaja-asiamies puolestaan pyytää SOK:lta pyydetään selvitystä siitä, miksi markkinointimateriaalissa käytetään ostokertymästä kuukausittaista ja bonuskertymästä vuosittaista viiteajanjaksoa.
"On hyvä, että asia katsotaan loppuun asti. Voittopuolisesti nykyinen järjestelmä saa jatkua", Ääri sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
