”Maaseudun tiet ovat vaarassa”
Terässiltoja ja lujitetuotteita valmistavan Viaconin toimitusjohtaja Peter Brandt pitää yksityisteiden kunnossapidon määrärahoja pahasti alimitoitettuna lisäyksestä huolimatta.
”Maaseudun tiet ovat vaarassa, mikä on kohtalokasta harvaanasutuille seuduille. Perusparannuksia tehdään hyvin valikoidusti ensi vuonna”, hän arvioi.
”Rahojen nostaminen riittävälle tasolle on koko kansakunnan etu. Metsäteollisuudelle silloilla ja teiden kantavuudella on suuri merkitys”, Brandt sanoo.
Yksityisteille myönnettävä 8 miljoonaa on pieni summa, jos verrataan vaikka moottoritien ramppiin, joka maksaa 30 miljoonaa, hän vertaa.
”Ja pitää muistaa, että valtion raha saa saman verran yksityisrahaa liikkeelle.”
”Meillä ei ymmärretä, kuinka riippuvainen Suomen talous on kuljetuksista ja väylistä.”
Brandtin mukaan hyvä puoli asiassa on, että teiden peruskorjausrahoitus on kääntynyt kasvuun.
Viacon valmistaa Vimpelissä Rumtec-teräsrumpuja ja siltoja. Putki on silta, jos sen halkaisija on yli kaksi metriä.
Sinkitetty ja muovitettu terässilta kestää paikasta riippuen 50–100 vuotta.
Pari metriä halkaisijaltaan oleva kierreteräsputken hinta on 5 000–10 000 euroa. Teräs tulee Itävallasta sekä Suomen SSAB:ltä.
Useimmat putkisillat ovat 2–3 metrisiä, isoimmat 7-metriä halkaisijaltaan. Isoimmat kootaan paikanpäällä pulteilla.
Viacon on norjalaisen Saferoadin omistama yhtiö, Brandtilla on Suomen Viaconista 40 prosentin osuus.
Viacon-ryhmän liikevaihto oli toissa vuonna runsaat 150 miljoonaa euroa.
Suomen Viaconin liikevaihto on Brandtin mukaan tänä vuonna 17 miljoonaa euroa ja kannattavuus ”erinomainen”. Työntekijöitä Vimpelissä on 20, koko yhtiössä 30.
Saferoad toimii 23 maassa ja sillä on 2 600 työntekijää.
Jouko Kyytsönen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
