Keskon ja Elisan lainvastaiselle toiminnalle stoppi: Kiellettyä alemainontaa ja epäselviä hintatietoja
Kuluttaja-asiamies puuttui Keskon ja Elisan tapaan ilmoittaa alin hinta markkinoinnissaan.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto puuttui Elisan ja Intersportin mainontaan. Kuvituskuva. Kuva: iStock / UnsplashNykyään alennusmarkkinoinnissa yritysten on ilmoitettava selkeästi alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneen 30 päivän aikana. Tämä kokee esimerkiksi tilanteita, joissa hinnanalennusta kuvataan ilmaisuilla ”ale” tai ”säästä xx euroa”.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että Kesko ja Elisa ilmoittivat 30 päivän alimman hinnan lainvastaisesti linkin takana eikä lain vaatimalla tavalla selkeästi tavaran yhteydessä.
Elisan kohdalla 30 päivän alimpana hintana oli ilmoitettu virheellisesti tavaran sen hetkinen myyntihinta eikä alinta hintaa. Lisäksi Elisalla euromääräinen hinnanalennus oli laskettu normaalihinnan ja kampanjaluonteisesti käytetyn tarjoushinnan erotuksena.
Kuluttaja-asiamies muistutti Elisaa myös tarjouskampanjoiden kestosta. Tarjouskampanjoita ei voi käyttää toistuvasti siten, että kuluttajien käsitys hintojen normaalitasosta hämärtyy.
”Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta, mikä edellyttää laissa säädetyn 30 päivän alimman hinnan asianmukaista ilmoittamista. Sääntelyn tarkoituksena on ylläpitää reilua alennusmarkkinointikäytäntöä siten, ettei kuluttajan päätöksenteko vääristy esimerkiksi liioiteltujen alennusprosenttien seurauksena”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo tiedotteessa.
Kesko-konserniin kuuluvan Intersportin verkkosivuilla tarjoustuotteen yhteydessä esitettiin taas useita hintoja. Kuluttaja-asiamies edellytti, että Kesko esittää muut viitehinnat siten, etteivät ne vie kuluttajan huomioita alimmasta hinnasta ja kertoo, mitä muilla viitehinnoilla tarkoitetaan.
Lisäksi kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota mainoskuvastoihin. Jos mainoksessa on tarjouksessa olevien tavaroiden lisäksi normaalihintaisia tavaroita, ne on erotettava selkeästi tarjouksen piiriin kuuluvista tavaroista. Kuluttaja-asiamies katsoi, että normaalihintaisten tavaroiden esittäminen Intersportin mainoskuvastossa, jonka sivuilla käytetään näyttävästi hinnanalennusta kuvaavia ilmaisuja, oli harhaanjohtavaa ja siten kiellettyä.
Kuluttaja-asiamies totesi myös, että uutuustuotteita koskevat hinnanalennusilmoitukset eivät ole sallittuja, sillä käytännössä uutuustuotteille ei ole mahdollista ilmoittaa alinta hintaa, jolla tavaraa olisi markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Elisa Oyj ja Kesko Oyj ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvanneet korjata toimintatapojaan hinnanalennusmarkkinoinnissa.
Keskolta kerrotaan MT:lle, että yhtiö on tehnyt korjaavat toimenpiteet ja viranomainen on todennut ne asianmukaisiksi. Myös Elisalta kerrotaan, että artikkelissa mainitut asiat on korjattu 15. tammikuuta vastaamaan kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistusta.
Juttua päivitetty 6.3. klo 16.20: Lisätty Keskon kommentti korjatuista toimenpiteistä.
Juttua päivitetty 7.3. klo 17.37: Lisätty Elisan kommentti korjatuista toimenpiteistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







