Kerro, kerro Google
2010-luvun ihminen on ennalta arvattava otus. Kun pitää asioida jossakin, selvittää arkielämän ongelma tai etsiä tietoa aiheesta mistä hyvänsä, ratkaisu löytyy internetin hakukoneen avulla. Kaikki haut jäävät koneen muistiin. Ei liene siis kovin liioiteltua sanoa, että Google tietää meistä kaiken.
Se voi tuntua ahdistavalta, mutta laajasta hakukonetiedosta on myös hyötyä.
Suurten joukkojen hakukonekäyttäytyminen paljastaa nopeasti ilmiöitä, joita olisi vaikeaa tai hidasta selvittää perinteisin tutkimusmenetelmin.
Kaupalliset toimijat haistelevat trendejä ja suunnittelevat liiketoimintaansa hakusanatietämyksen avulla.
Googlen suosituimmat haut 2015 -listausten mukaan tänä vuonna monia on askarruttanut muun muassa sote, Isis sekä sosiaalisen median palvelut Periscope ja Snapchat. Ne ovat ”Mikä on” -alkuisten hakujen kärjessä.
Miten-hauissa nousivat taas täysin toiset suosikit, kuten oheinen 10 kärjessä -listaus kertoo.
Kesällä hakutilastojen avulla olisi voinut päätellä jo hyvissä ajoin Suomen kiinnostavan irakilaisia, ennen kuin heitä alkoi saapua maahan turvapaikanhakijoina Ruotsin rajalta.
Luontevaa on, että metsätuhoja aiheuttavasta kirjanpainajista haetaan tietoa samoihin aikoihin alkukesästä, kun hyönteinen parveilee.
Tutkijatkin ovat valjastaneet Googlen tarjoamat hakutilastot käyttöön.
Hakutieto on erityisen arvokasta, jos tiedonhaku liittyy tulevaisuuden ilmiöihin. Silloin haut ennakoivat tulevia tapahtumia.
Ensimmäisiä sovelluksia oli influenssaviruksen seuranta. Tietoa haetaan jo oireiden koittaessa, terveyskeskusten ovet käyvät vasta myöhemmin.
Suomessa Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla hyödyntää hakukonedataa työttömyyden ennustamisessa.
”Huomasimme, että työttömyyteen liittyvät haut antavat viitteitä myös tulevaan työttömyyteen”, kertoo tutkija Joonas Tuhkuri.
Tilastokeskuksen työttömyysluvut ilmestyvät melkein kaksi kuukautta vanhoina, Googlesta saa kuluvalle kuukaudelle heti luotettavan arvion.
Perinteisiä ennustemalleja ei ole hylätty, vaan niitä täsmennetään hakukonetiedolla. Etlan mukaan hakukonetiedon käyttö tarkentaa työttömyysennustetta noin 10 prosentilla.
”Tulos paranee erityisesti käännekohdissa. Esimerkiksi talouskriisin alussa 2008–2009 hakukoneet ennakoivat työttömyyttä ennen kuin se todella lähti nousuun.”
Todellinen työttömyysaste seuraa hakukonekäyttäytymisen muutoksia noin kolmen kuukauden viiveellä.
Tuhkurin mukaan hakutilastojen hyödyntämisessä ollaan vasta alussa.
”Etlan ETLAnow on tietääkseni maailman ensimmäinen tutkimuslaitoksen tekemä sovellus.”
ETLAnow laajenee ensi vuoden aikana. Palveluun tulee tarjolle kaikkien EU-maiden työttömyysluvut.
Hakukonetiedolla on myös rajoitteensa. Kielen muuttuminen on yksi ongelma: hakutermit vaihtuvat ajan mittaan toisiksi, vaikka tiedon tarpeen synnyttävä ilmiö pysyisi samana.
Synonyymit sotkevat pakkaa. Kulkusirkkaan liittyvät haut voivat ennakoida sirkkakantojen nousua ja satovahinkoja eri puolilla maailmaa, mutta tänä vuonna venäjänkielisillä alueilla hakuihin vaikutti taatusti myös eläimen nimeä kantavan elokuvan ensi-ilta.
Myös yksittäiset uutiset voivat muuttaa hakukonekäyttäytymistä.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa työttömyyteen liittyvät haut lisääntyivät voimakkaasti, kun korvausjärjestelmää muutettiin.
Itse työttömyys ei juuri muuttunut, vaikka aihe kiinnosti entistä useampaa.
Henrik Schäfer
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
