Fabia etsii uusia asiakkaita
Uusi Fabia on entistä sopusuhtaisempi ja virtaviivaisempi. Jarmo Palokallio Kuva: Viestilehtien arkistoPORTUGALI (MT)
Škoda Fabia on ollut vanhemman väen suosiossa. He ovat pitäneet siitä, että auton istuimet ovat korkealla, mikä on helpottanut autoon asettumista ja sieltä pois punnertamista.
Käytännöllisyyden kääntöpuolena Fabia on kärsinyt ulkonäköongelmasta. Kun korkeakattoiseen autoon yhdistää matalan ja lyhyen keulan, lopputulos ei ole kovin vetävä.
Siksi uusi Fabia on muotoiltu uusiksi. Se on aiempaa leveämpi ja kaikkineen sopusuhtaisempi.
Uudistuksella haetaan Fabialle entistä nuorempia ostajia. Toisaalta vanhoistakin pidetään kiinni, Fabiassa ei edelleenkään istuta takapuoli maassa.
Sisätiloiltaan Fabia on väljä. Tavaratila vetää 330 litraa, joten se on valmistajan mukaan luokkansa suurin.
Myös Fabian moottoritarjonta on pantu uusiksi. Uutuutena on kolmisylinterinen yhden litran moottori, josta irtoaa 55 kilowattia tehoa.
Se riittää, mutta kaasupoljinta saa käyttää ja vaihdelaatikko tulee tutuksi, sillä vetoa löytyy vasta kunnon kierroksilla.
Useimpien Fabian ostajien valinta lienee 1,2-litrainen TSI-moottori, jossa on enemmän puhtia ja jonka vääntö alkaa alempaa.
Dieselit ovat 1,4-litraisia. Tehokkaimpiin versioihin on tarjolla DSG-automaatti.
Uudistus on päivittänyt Fabian tekniikan tähän päivään. Style-varustellussa Fabiassa älypuhelin pelittää auton kanssa MirrorLinkin kautta.
Siihen on saatavissa muun muassa navigointi ja paljon muuta teknistä seurantaa.
Järjestelmän kautta voi tarkkailla esimerkiksi kiihtyvyysvoimia, kulutusta ja ajonopeutta.
Ratkaisua perustellaan sillä, että ostajat eivät halua Fabian hintaluokassa maksaa kojelautaan kiinteästi kuuluvasta navigointisysteemistä.
Myös Fabian turvajärjestelmät ovat parantuneet.
Auto suorittaa itse jopa hätäjarrutuksen. City-hätäjarrutus pysäyttää auton, jos törmäys on ilmeinen alle 40 kilometrin nopeuksissa.
Muista Škodista tuttuun tapaan auton törmäyksenestojärjestelmä yrittää automaattisesti torjua törmäämisen toiseen.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
