Suomalaista ruokaa Aasian markkinoille
MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila väläytti haastattelussa (Yle 7.8.) Aasiaa ja Kiinaa uudeksi suunnaksi Suomen elintarviketeollisuudelle.
Venäjän pakotteet lyövät pahasti Valiota mutta myös muut elintarviketuottajat joutuvat etsimään uusia markkinoita ja uusia asiakkaita.
Idän suunta on perusteltu. Se, että lähtölaukaus mahdolliselle Aasian viennin kasvattamiselle on Venäjän markkinoiden yhtäkkinen sulkeutuminen, ei ole väärin. Yksi kriisi voi avata uuden mahdollisuuden.
Kiinassa jatkuvat ruokakriisit ja lintuinfluenssa ovat olleet päänavaajia monelle eurooppalaiselle elintarvikeviejälle.
Viimeisimmän lintuinfluenssan aikana Hollannista rahdattiin miljoonakaupunki Hongkongiin siipikarjaa jatkuvana lentorahtina.
Venäjällä on suosittu länsimaisia elintarvikkeita niiden laadun vuoksi. Kiinassa niitä halutaan nimenomaan niiden turvallisuuden vuoksi.
Suomalainen elintarvike täyttää molemmat kriteerit.
Venäjän kriisi tulee testaamaan paitsi yksittäisten yritysten, myös Suomen valtion Team Finland -kansainvälistymisverkoston ketteryyden ja reagointinopeuden.
Valio pärjää suuruudellaan yksinkin uuden markkinan valloituksessa, mutta pienemmät elintarviketuottajat tarvitsevat juuri nyt olemassaolevia kansainvälistymispalveluita.
Hyvä tieto suomalaisille yrityksille on hallituksen selkeä panostus kasvuun ja kansainvälistymiseen. Rahoitusta sekä kansainvälistymispalveluita on yritysten saatavilla enemmän kuin koskaan ennen.
Toinen oleellinen asia on suomalaisyritysten verkostoitumiskyky. Mikä tahansa idän suurista miljoonakaupungeista syö kevyesti jo yksinkin liikenevän suomalaisen ylikapasiteetin. Siksi verkostoituminen Aasian markkinoille on suomalaisille tuottajille lähes välttämätöntä.
Toimenpiteissä ja reagoinnissa täytyy suomalaisten vain olla nopeita. Aasian markkinoille on ennustettavissa massiivinen eurooppalaisten elintarviketuottajien invaasio.
Paula Aikio-Tallgren
puheenjohtaja
Lapin Yrittäjät ry
Tornio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
