Työ- ja ajotavat vaikuttavat traktorin kulutukseen
KOUVOLA (MT)
Kevyt kaasujalka säästää polttoainetta ja parantaa turvallisuutta, sen ovat kuulleet kaikki ajokoulun käyneet. Sama oppi pätee myös traktorilla ajoon.
”Sadan prosentin taloudellisuus tulee siitä, että teillä on kaikki paikat kunnossa”, kannustaa Jarno Nissi Hankkijalta. Ollaan Pro Agrian järjestämällä, viljelijöille suunnatussa taloudellisen traktorilla ajon koulutuspäivässä.
Uudet traktorit ovat kalliita, mutta polttoainetta ne käyttävät entistä tehokkaammin. Tekniikka on kehittynyt esimerkiksi polttoaineen ruiskutuksessa ja vaihteistoissa, Nissi kertoo.
Kuljettaja ratkaisee silti suuren osan polttoaineen kulutuksesta. Moottorin kannattaisi pyöriä 1 600–2 000 kierrosta minuutissa, jolloin hyötysuhde on parhaimmillaan.
”Ei ajeta aina kaasu pohjassa”, neuvoo Pro Agria Etelä-Suomen energia-asiantuntija Markku Lappi.
Ajotavan lisäksi töiden suunnittelulla ja ketjuttamisella on merkitys. Vie mennessäs, tuo tullessas sopii maatilan ohjenuoraksi. Lisäksi kylmän traktorin käynnistäminen vaatii aina ylimääräistä polttoainetta.
”Jos tänään voi tehdä, niin tehdään, ja annetaan huomenna traktorin olla rauhassa.”
Lappi suosittelee myös tankkauspäiväkirjan pitoa. Se onnistuu parhaiten, jos tilan polttoainesäiliössä on mittari. Uusissa traktoreissa on kulutusmittareita ja vanhankin voi varustaa sillä jälkikäteen. Mittari maksaa noin 600 euroa.
Tavallisesti viljan viljelyyn kuluu ilman kuivausta 50–60 litraa hehtaaria kohti. Siihen voi omaa kulutusta verrata.
Tilojen väliset erot voivat olla suuria. Ruotsissa tehdyssä vertailussa säästeliäin viljatila pärjäsi 33 litralla, kun suurin kulutus oli 120 litraa.
Kurssilaiset saavat kokea kulutuserot käytännössä. Yksi ajaa saman lenkin 0,9 litralla, kun toinen tarvitsee 1,4 litraa.
Hinnan lasku toisaalta alentaa motivaatiota säästöjen hakemiseen. Tänä vuonna polttoöljyn litrahinta on laskenut euron paikkeille.
Jos tilalla on useampi traktori, tehtävään työhön kannattaa valita sopivimman kokoinen ajopeli – eikä aina uusinta, vaikka siinä olisi parhaat ääntentoistolaitteet ja ilmastointi.
Peltotöissä asiaan kuuluu rengaspaineiden säätö. Painetta alentamalla voidaan madaltaa ajouria, pienentää luistoa ja kasvattaa vetokykyä. Vastaavasti kuljetettaessa raskaita kuormia tiellä rengaspaineen pitää olla korkea. Uusiin traktoreihin ja perävaunuihin on tullut laitteita, joilla rengaspainetta voi säätää jopa hytistä.
Paalien siirtelyn tapaisessa työssä taitavin kuljettaja on taloudellisin. Kun työ sujuu ripeästi ja nykimättä, polttoöljyä säästyy.
Eri työlajeista kyntö vaatii eniten energiaa. Väärin säädetty aura voi kasvattaa voiman tarvetta jopa viidenneksellä.
HENRIK SCHÄFER
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
