Korjausvelkaa jo 1,5 miljardia euroa
Teiden korjausvelka on Suomen tieyhdistyksen arvion mukaan 1,5 miljardia euroa. Velka kasvaa joka vuosi 100–200 miljoonalla.
”Kyse on kauhean isosta summasta ja ongelmasta, jota ei voi kerralla hoitaa”, tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja sanoo.
Hän arvioi, että nykyaikana korjausvelka ei ehkä koskaan ole ollut näin iso.
Tämän vuoden budjetissa perustienpitoon on varattu 560 miljoonaa euroa. Rahjan mukaan lisää tarvittaisiin noin 200 miljoonaa, että edes nykyinen taso pysyisi.
”Luku on niin iso, ettei siitä puhuta ääneen.”
Tieyhdistyksen puheenjohtaja Juha Marttila esittää, että 50 miljoonankin lisäbudjetilla päästäisiin jo alkuun.
”Kolmasosa tästä on suunnattava yksityisteille, joiden rahoitus on romutettu viime vuosina. Tienomistajat panevat korjauksiin toisen mokoman.”
Vielä vuonna 2011 valtio rahoitti yksityisteitä 23 miljoonalla eurolla. Tämän vuoden budjetissa summa on tippunut kahdeksaan miljoonaan. Ensi vuodelle rahaa on luvassa kolme miljoonaa, josta kaksi menee losseihin.
Budjetin kasvattamisen lisäksi Rahja ehdottaa, että polttoaineverosta korvamerkittäisiin osa tierahastoon.
”Se ei ole edes montaa senttiä litraa kohden, jolla korjausvelkaa voitaisiin hoitaa”, hän arvioi.
”Luulen, että tienkäyttäjillä olisi hyväksyntää.”
Mikään yhden hallituskauden juttu teiden kuntoon laittaminen ei ole. Rahja arvioi, että tarvittaisiin esimerkiksi kymmenen vuoden ohjelma.
”Siihen pitäisi sitoutua yli puoluerajojen. Tämä on kansakunnan elinvoimaisuuteen ja elinkeinoelämään liittyvä kysymys.”
EMILIA LAVONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
