Liikenneväylien hoitoonehdotetaan 150 miljoonaa lisää
Parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti tuntuvaa korotusta teiden ja liikenneväylien kunnossapitoon. Miniminä pidetään 150 miljoonaa euroa nykyisten tierahojen päälle, jotta kulkuväylien kuntoa saadaan edes hitaasti kohenemaan.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok.) johtama parlamentaarinen työryhmä haki ratkaisuvaihtoehtoja liikenneverkon korjausvelan vähentämiseksi. Työ valmistui perjantaina.
Työryhmä pitää yksimielisesti Suomen tulevaisuuden ja kilpailukyvyn kannalta välttämättömänä perusväylänpidon rahoitustason nostamista.
Liikenneväylät on pidettävä turvallisesti liikennöitävässä kunnossa. Kyse on välttämättömästä rakenneuudistuksesta kestävyysvajeen korjaamiseksi. Asiasta tulee työryhmän mukaan päättää hallitusneuvotteluissa.
Risikko on tyytyväinen, että työryhmä sai työnsä valmiiksi.
Liikenneväylien kunto on huonontunut jo useiden hallitusten aikana ja kertynyttä korjausvelkaa on niin paljon, että sen kasvulle on tehtävä loppu.
Työryhmä valmisteli yhdessä eduskuntaryhmien kanssa maksuohjelman, jolla korjausvelan kasvu saadaan pysähtymään ja vähin erin sitä kyetään myös vähentämään,
On myös uskallettava kokeilla uusia rahoitusmalleja sitten, kun tarvitaan aivan uusia hankkeita, Risikko toteaa.
Työryhmä arvioi liikenneverkon korjausvelaksi 2,4 miljardia euroa. Summa tarvitaan, jotta tiet, radat ja vesiväylät saadaan hyvään kuntoon.
Työryhmän mukaan liikenneverkon korjausvelan kasvun pysäyttäminen vaatii perusväylänpitoon lisärahoitusta 100 miljoonaa euroa vuodessa nykytasoon verrattuna.
Toimeksiannon mukainen korjausvelan vähentäminen vaatii edellisen lisäksi lisärahoitusta vähintään 50 miljoonaa euroa vuodessa. Silti 12 vuoden kuluttua korjausvelkaa olisi jäljellä 1,9 miljardia euroa.
150 miljoonan euron lisärahoitus on minimi korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi ja vähentämiseksi, työryhmä toteaa.
Parlamentaarisessa työryhmässä oli edustus kaikista eduskuntapuolueista.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
