UUTISTAUSTA Volkswagenin syöksy paljasti alan rappion
Saksalainen autojätti Volkswagen ohitti automyynnissä tämän vuoden alkupuolella toimialan markkinajohtajan Toyotan.
Syyskuusta alkaen paljastuneiden skandaalien jälkeen kaikki on ollut toisin. VW on syöksynyt loistosta kurjuuteen.
Yhdysvaltain viranomaiset löysivät VW:n dieselautoihin asennetut pakokaasujen typpidioksidipitoisuuksia väärentävät ohjelmat.
Sittemmin kävi ilmi, että 800 000 volkkaria kuluttaa 10 prosenttia enemmän polttoainetta ja päästää enemmän hiilidioksidia ilmakehään kuin tehdas väittää.
Joukossa oli ensimmäistä kertaa myös 100 000 bensiinimoottoria. Niistä olisi pitänyt maksaa suurempi ajoneuvovero. Eli nyt VW:n mainetta ryvettää myös verorikos.
Yhdysvalloissa VW:n asiakkaat joutuvat palauttamaan yli 90 000 uutta autoa, koska niiden jarrut eivät toimi kunnolla.
Saksan suurimman teollisuusjärjestön BDI:n johtaja Ulrich Grillo lausui liittokansleri Merkelin läsnäollessa, että VW vahingoittaa koko Saksan teollisuutta.
VW-konsernin arvo on romahtanut jo 24 miljardia euroa. Esimerkiksi viime keskiviikkona osakkeen hinta putosi yhdessä päivässä 9,5 prosenttia. Merkillepantavaa on, että samana päivänä laskivat myös BMW:n (–1,2 prosenttia) ja Deimlerin (–2,1 prosenttia) osakkeet. Koko Saksalle strategisen tärkeä toimiala on vaarassa.
VW:n turmeluksen taustalla eivät ole pakokaasujen huijausohjelmia luoneet insinöörit tai johtokunnan eronnut puheenjohtaja Martin Winterkorn.
Saksalainen autoteollisuus ja varsinkin VW-konserni ovat eläneet yrityskulttuurissa, jossa oma epärehellisyys ei muodosta liiketoimintariskiä.
Riippumattomat tutkimukset paljastivat jo 15 vuotta sitten, että saksalaisten autojen pakokaasujen testimittaukset eivät vastaa todellisuutta. Teollisuuden suhmurointia katsottiin sekä ympäristö- että liikenneministeriön suojeluksessa läpi sormien.
Kontrolli ei toimi, koska saksalainen autoteollisuus elää tiiviissä kytköksessä julkisen vallan kanssa. Samat miehet siirtyvät jakkaralta toiselle.
Esimerkiksi autoteollisuuden etujärjestön VDA:n johdossa istuu entinen liikenneministeri (1993–1998) Mathias Wissmann (CDU).
Yksi saksalaisen valtiokapitalismin merkillisyyksistä on vuonna 1960 säädetty VW-laki.
Se varmistaa, että Ala-Saksin osavaltiolla säilyy aina 20,2 prosentin osuus VW-konsernista. Tämä riittää poliittisen vallan veto-oikeuteen pörssiyhtiön tärkeissä päätöksissä. Sama laki takaa, ettei yksikään konsernin osakkeenomistaja voi saada yli 20 prosenttia äänivallasta.
Autoteollisuuden asiantuntijat kritisoivat VW-yhtiötä sen huonon kulurakenteen johdosta. Professori Ferdinand Dudenhöffer Duisburg-Essenin yliopistosta on jo vaatinut VW-lain kumoamista. Se yhdessä yhtiön ulkopuolelta hankittavan, kokonaan uuden johdon kanssa mahdollistaisi konsernin todellisen uudistamisen.
VW konserni valmistautuu pelastustoimiin. Pörssipiireissä pidetään todennäköisenä etuoikeutettujen osakkeiden määrän lisäämistä ja osakepääoman korottamista noin kahdeksalla miljardilla eurolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
