Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Poliisi ei pahaa sutta pelkää

    Maaseudun Tulevaisuus -lehti otsikoi 14.9. pääkirjoituksensa kysymyksellä ”Pelkääkö poliisi pahaa sutta”.

    Kirjoituksessa otettiin kantaa Varsinais-Suomen poliisin

    toimintaan susiasioissa ja

    kehotettiin poliisia ottamaan itseään niskasta kiinni ja

    hoitamaan häirikkösusien

    aiheuttama ongelma pikaisesti kuntoon.

    Varsinais-Suomen poliisilaitoksen puolesta haluan kertoa poliisilaitoksen susilinjasta

    esimerkkien kautta.

    Mynämäen Karjalankylässä

    tapahtui 3.–4.9. suurpetovahinko, jossa sudet tappoivat yön

    aikana kolme asuinrakennuksen

    läheisyydessä laiduntanutta

    hiehoa. Tapauksen johdosta Varsinais-Suomen poliisilta on vaadittu toimenpiteitä alueella

    liikkuvien susien lopettamiseksi.

    Eri medioissa on esitetty,

    että Varsinais-Suomen poliisi

    ei toimi susiasioissa riittävän aktiivisesti ja että poliisilaitoksen linjaukset suurpetoasioissa poikkeavat joidenkin muiden poliisilaitosten linjauksista.

    Esimerkkinä on käytetty muun muassa poliisin Tohmajärvellä syyskuussa antamaa

    lopettamismääräystä, jossa

    julkisuudessa olleiden tietojen mukaan olisi annettu määräys kahden suden lopettamiseksi pelkästään sillä perusteella,

    että sudet olivat tappaneet

    yhden hiehon.

    Asiassa toimivaltainen poliisi

    ratkaisee suurpetoja koskevat

    tilanteet tapauskohtaisesti.

    Ratkaisut perustuvat ensisijaisesti poliisilain säännöksiin. Lisäksi ratkaisussa huomioidaan myös laillisuusvalvontaviranomaisten suurpetoasioita koskevat ratkaisut sekä poliisihallituksen vuonna 2012

    laatiman, suurpetotapauksia

    koskevan ohjauskirjeen

    linjaukset.

    Varsinais-Suomen poliisi

    tutustui Mynämäen Karjalankylän tapaukseen ja tuli siihen johtopäätökseen, että perusteita lopettamismääräyksen antamiselle ei tässä tapauksessa ollut.

    Sudet olivat aiheuttaneet

    vahinkoa omaisuudelle, jota

    ei kuitenkaan ole pidettävä

    poliisilain 25 §:ssä tarkoitettuna huomattavana omaisuusvahinkona. Myöskään ihmisten hengelle ja terveydelle aiheutunutta vaaraa ei tässä tapauksessa voida pitää sen asteisena, että sen perusteella voisi antaa lopettamismääräystä.

    Poliisihallituksen ohjauskirjeen linjausten mukaan esimerkiksi

    suurpedon jälkien havaitseminen pihapiirissä tai yksittäiset näköhavainnot suurpedosta

    eivät välttämättä luo poliisille toimintavelvollisuutta.

    Toisaalta taas toistuvat

    vierailut samalla asuinkiinteistöllä saattavat aiheuttaa

    toimintavelvollisuuden.

    Omaisuusvahinkojen osalta poliisihallitus linjaa, että suurpedon tappaessa muutamia

    kotieläimiä poliisilain tarkoittaman huomattavan omaisuusvahingon ei voida katsoa täyttyvän. Omaisuusvahinkojen osalta on myös otettava huomioon vahinkojen korvaamista varten oleva järjestelmä.

    Poliisihallituksen linjauksen mukaan suurpedon ja ihmisen kohtaamistilanteita, joissa

    petoeläin lähestyy ihmistä tai

    ei lähde poistumaan paikalta (jää kiertelemään tai käyttäytyy uhkaavasti), on pidettävä

    sellaisena vaaran aiheutumisena, joka muodostaa poliisille toimintavelvollisuuden.

    Varsinais-Suomen poliisi on antanut vuoden 2009 alusta alkaen kaksi poliisilain 25 §:ään perustuvaa suden lopettamismääräystä. Näissä tapauksissa on katsottu lopettamismääräyksen antamisen perusteiden täyttyvän.

    Ensimmäisessä tapauksessa

    lopettamismääräys annettiin tilanteessa, jossa susi oli tullut viiden metrin päähän ja jäänyt kiertelemään metsätöissä

    ollutta miestä.

    Apulaisoikeuskansleri on

    ottanut ratkaisussaan kantaa tähän suden ampumiseen

    johtaneeseen päätökseen ja

    todennut, että tällainen suden käyttäytyminen on sen kaltaista, jonka voidaan perustellusti

    arvioida aiheuttavan vaaraa

    ihmisen hengelle ja terveydelle.

    Toinen lopettamismääräys annettiin tilanteessa, jossa susi oli seurannut ja lähestynyt

    koiraa ulkoilureitillä taluttanutta naista ja lasta. Tässä

    tapauksessa vaaraa aiheuttanutta susiyksilöä ei löydetty.

    Varsinais-Suomen poliisin päätöksellä on myös toteutettu kaksi pihavierailuja tehneiden susien karkotusoperaatiota, syksyllä 2011 ja kesällä 2012.

    Poliisilain perusteella toimittaessa on myös muistettava se, että poliisilain 25 §:n mukaisia toimenpiteitään voidaan kohdistaa vain siihen tiettyyn yksilöön, joka on vaaraa aiheuttanut – ei yleensä vaan johonkin

    alueella mahdollisesti myöhemmin havaittavaan suteen.

    Edellä mainitussa apulaisoikeuskanslerin ratkaisussa

    yksi poliisitoiminnan arviointikohde oli toimenpiteiden

    kohdistuminen oikeaan eläinyksilöön.

    Metsästyslain säännösten

    mukaan Riistakeskus voi tiettyjen edellytysten täyttyessä hakemuksesta myöntää

    rauhoitusajoista poiketen esimerkiksi suden pyyntiluvan. Tällainen pakottava syy voi

    olla esimerkiksi yleinen

    turvallisuus.

    Varsinais-Suomen poliisin näkemyksen mukaan tämän edellä mainitun lupamenettelyn tulisi olla ensisijainen

    tapa puuttua häiriötä tai

    turvattomuutta aiheuttaviin susiyksilöihin ja poliisilain mukaan toimiminen on

    viimesijainen keino puuttua äkillisiin ja akuutteihin

    turvallisuusuhkiin.

    Poliisi ei ole Suomessa se

    viranomainen, jonka tehtävänä

    on arvioida suurpetokannan siedettävää kokoa jollain

    alueella, ja tarvittaessa poliisilakiin perustuvilla päätöksillään sitä säädellä.

    Tämä tehtävä kuuluu poliisilaitoksen näkemyksen mukaan yksiselitteisesti maa- ja metsätalousministeriölle sekä riistakeskukselle.

    Eduskunnan oikeusasiamiehen kannanoton mukaan poliisilakia ei saa käyttää

    metsästyslain ja -asetuksen

    sekä luontodirektiivin

    säännösten kiertämiseen.

    VESA PIHAJOKI

    Kirjoittaja on komisario ja

    Varsinais-Suomen poliisilaitoksen SRVA-yhdyshenkilö.

    Avaa artikkelin PDF