vierasyliö Poliisi ei pahaa sutta pelkää
Maaseudun Tulevaisuus -lehti otsikoi 14.9. pääkirjoituksensa kysymyksellä ”Pelkääkö poliisi pahaa sutta”.
Kirjoituksessa otettiin kantaa Varsinais-Suomen poliisin
toimintaan susiasioissa ja
kehotettiin poliisia ottamaan itseään niskasta kiinni ja
hoitamaan häirikkösusien
aiheuttama ongelma pikaisesti kuntoon.
Varsinais-Suomen poliisilaitoksen puolesta haluan kertoa poliisilaitoksen susilinjasta
esimerkkien kautta.
Mynämäen Karjalankylässä
tapahtui 3.–4.9. suurpetovahinko, jossa sudet tappoivat yön
aikana kolme asuinrakennuksen
läheisyydessä laiduntanutta
hiehoa. Tapauksen johdosta Varsinais-Suomen poliisilta on vaadittu toimenpiteitä alueella
liikkuvien susien lopettamiseksi.
Eri medioissa on esitetty,
että Varsinais-Suomen poliisi
ei toimi susiasioissa riittävän aktiivisesti ja että poliisilaitoksen linjaukset suurpetoasioissa poikkeavat joidenkin muiden poliisilaitosten linjauksista.
Esimerkkinä on käytetty muun muassa poliisin Tohmajärvellä syyskuussa antamaa
lopettamismääräystä, jossa
julkisuudessa olleiden tietojen mukaan olisi annettu määräys kahden suden lopettamiseksi pelkästään sillä perusteella,
että sudet olivat tappaneet
yhden hiehon.
Asiassa toimivaltainen poliisi
ratkaisee suurpetoja koskevat
tilanteet tapauskohtaisesti.
Ratkaisut perustuvat ensisijaisesti poliisilain säännöksiin. Lisäksi ratkaisussa huomioidaan myös laillisuusvalvontaviranomaisten suurpetoasioita koskevat ratkaisut sekä poliisihallituksen vuonna 2012
laatiman, suurpetotapauksia
koskevan ohjauskirjeen
linjaukset.
Varsinais-Suomen poliisi
tutustui Mynämäen Karjalankylän tapaukseen ja tuli siihen johtopäätökseen, että perusteita lopettamismääräyksen antamiselle ei tässä tapauksessa ollut.
Sudet olivat aiheuttaneet
vahinkoa omaisuudelle, jota
ei kuitenkaan ole pidettävä
poliisilain 25 §:ssä tarkoitettuna huomattavana omaisuusvahinkona. Myöskään ihmisten hengelle ja terveydelle aiheutunutta vaaraa ei tässä tapauksessa voida pitää sen asteisena, että sen perusteella voisi antaa lopettamismääräystä.
Poliisihallituksen ohjauskirjeen linjausten mukaan esimerkiksi
suurpedon jälkien havaitseminen pihapiirissä tai yksittäiset näköhavainnot suurpedosta
eivät välttämättä luo poliisille toimintavelvollisuutta.
Toisaalta taas toistuvat
vierailut samalla asuinkiinteistöllä saattavat aiheuttaa
toimintavelvollisuuden.
Omaisuusvahinkojen osalta poliisihallitus linjaa, että suurpedon tappaessa muutamia
kotieläimiä poliisilain tarkoittaman huomattavan omaisuusvahingon ei voida katsoa täyttyvän. Omaisuusvahinkojen osalta on myös otettava huomioon vahinkojen korvaamista varten oleva järjestelmä.
Poliisihallituksen linjauksen mukaan suurpedon ja ihmisen kohtaamistilanteita, joissa
petoeläin lähestyy ihmistä tai
ei lähde poistumaan paikalta (jää kiertelemään tai käyttäytyy uhkaavasti), on pidettävä
sellaisena vaaran aiheutumisena, joka muodostaa poliisille toimintavelvollisuuden.
Varsinais-Suomen poliisi on antanut vuoden 2009 alusta alkaen kaksi poliisilain 25 §:ään perustuvaa suden lopettamismääräystä. Näissä tapauksissa on katsottu lopettamismääräyksen antamisen perusteiden täyttyvän.
Ensimmäisessä tapauksessa
lopettamismääräys annettiin tilanteessa, jossa susi oli tullut viiden metrin päähän ja jäänyt kiertelemään metsätöissä
ollutta miestä.
Apulaisoikeuskansleri on
ottanut ratkaisussaan kantaa tähän suden ampumiseen
johtaneeseen päätökseen ja
todennut, että tällainen suden käyttäytyminen on sen kaltaista, jonka voidaan perustellusti
arvioida aiheuttavan vaaraa
ihmisen hengelle ja terveydelle.
Toinen lopettamismääräys annettiin tilanteessa, jossa susi oli seurannut ja lähestynyt
koiraa ulkoilureitillä taluttanutta naista ja lasta. Tässä
tapauksessa vaaraa aiheuttanutta susiyksilöä ei löydetty.
Varsinais-Suomen poliisin päätöksellä on myös toteutettu kaksi pihavierailuja tehneiden susien karkotusoperaatiota, syksyllä 2011 ja kesällä 2012.
Poliisilain perusteella toimittaessa on myös muistettava se, että poliisilain 25 §:n mukaisia toimenpiteitään voidaan kohdistaa vain siihen tiettyyn yksilöön, joka on vaaraa aiheuttanut – ei yleensä vaan johonkin
alueella mahdollisesti myöhemmin havaittavaan suteen.
Edellä mainitussa apulaisoikeuskanslerin ratkaisussa
yksi poliisitoiminnan arviointikohde oli toimenpiteiden
kohdistuminen oikeaan eläinyksilöön.
Metsästyslain säännösten
mukaan Riistakeskus voi tiettyjen edellytysten täyttyessä hakemuksesta myöntää
rauhoitusajoista poiketen esimerkiksi suden pyyntiluvan. Tällainen pakottava syy voi
olla esimerkiksi yleinen
turvallisuus.
Varsinais-Suomen poliisin näkemyksen mukaan tämän edellä mainitun lupamenettelyn tulisi olla ensisijainen
tapa puuttua häiriötä tai
turvattomuutta aiheuttaviin susiyksilöihin ja poliisilain mukaan toimiminen on
viimesijainen keino puuttua äkillisiin ja akuutteihin
turvallisuusuhkiin.
Poliisi ei ole Suomessa se
viranomainen, jonka tehtävänä
on arvioida suurpetokannan siedettävää kokoa jollain
alueella, ja tarvittaessa poliisilakiin perustuvilla päätöksillään sitä säädellä.
Tämä tehtävä kuuluu poliisilaitoksen näkemyksen mukaan yksiselitteisesti maa- ja metsätalousministeriölle sekä riistakeskukselle.
Eduskunnan oikeusasiamiehen kannanoton mukaan poliisilakia ei saa käyttää
metsästyslain ja -asetuksen
sekä luontodirektiivin
säännösten kiertämiseen.
VESA PIHAJOKI
Kirjoittaja on komisario ja
Varsinais-Suomen poliisilaitoksen SRVA-yhdyshenkilö.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
