Kyselyn tyrmäävät tulokset: Suomalaiset ovat surkeita ohittajia liikenteessä
Kuluneen vuoden aikana lähes jokainen autoileva on ohitettu huomattavalla ylinopeudella ja lähes neljä viidestä ohituskieltoalueella.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista lähes jokaisen takana on roikuttu vaarallisen lähellä edeltäneen vuoden aikana. Takapuskurin hiillostuksen myöntää 71 prosenttia suomalaiskuljettajista. Kuvituskuva. Kuva: Jaana KankaanpääSuomalaisten ohituskäyttäytyminen on aivan hunningolla, selviää Liikenneturvan tuoreesta kyselystä.
”Eihän tämä hyvältä näytä”, toteaa tiedotteessa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Elovaara.
Kuluneen vuoden aikana lähes jokainen autoileva on ohitettu huomattavalla ylinopeudella ja lähes neljä viidestä ohituskieltoalueella.
Kaksi kolmesta on joutunut väistämään tai jarruttamaan toisen riskiohituksen takia. Osa kuljettajista sanoo suoraan lähtevänsä ohittamaan, vaikkei ole varma ohituksen turvallisuudesta.
Kun kuljettajilta kysyttiin heidän kokemuksistaan edeltäneen vuoden aikana, vain kaksi prosenttia kertoi, ettei ollut tullut ohitetuksi huomattavalla ylinopeudella kertaakaan. Ohituskieltoalueella on tullut ohitetuksi 82 prosenttia.
Kuljettajista 85 prosenttia kertoo joutuneensa jarruttamaan, kun ohittava auto on tullut liian lähelle eteen palatessaan kaistalle. Vastaantulevan kuljettajan vaarallisen ohituksen takia 69 prosenttia kuljettajista on joutunut väistämään pientareen puolelle tai jarruttamaan.
”Tulokset kielivät siltä, että suomalaiseen maantieajokulttuuriin on pesiytynyt ikävä tapa ohittaa hinnalla millä hyvänsä.”
”Tulokset kielivät siltä, että suomalaiseen maantieajokulttuuriin on pesiytynyt ikävä tapa ohittaa hinnalla millä hyvänsä. Kun kokemukset riskiohituksista ovat noin yleisiä, jokaisen kuljettajan tulisi miettiä, millä perustelee ohitustarpeen. Niin kiire ei ole kellään, että voi riskeerata oman ja muiden turvallisuuden”, Elovaara suomii.
Kyselyssä kysyttiin myös kuljettajien näkemyksiä omasta toiminnastaan edeltäneen vuoden aikana. Kuljettajista 71 prosenttia kertoo ohittaneensa huomattavalla ylinopeudella ja puolet ohituskieltoalueella. Vajaa kolmasosa myöntää palanneensa kaistalle niin lähelle ohitettua, että takana tullut on joutunut jarruttamaan.
”Omaa toimintaa ei välttämättä rekisteröidä riskinotoksi tai tilannetta perustellaan itselle tavalla, jolla vaarallisuuden saa selitettyä olemattomaksi. Lähtökohtaisesti jokainen kuljettaja voisi kerrata turvallisen ohittamisen pelisäännöt ja miettiä, miten ne toteutuvat omassa ajossa. Esimerkiksi ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa”, Elovaara painottaa.
”Ohituksen kärkkyminen tappituntumassa on oman oksan sahaamista.”
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista lähes jokaisen takana on roikuttu vaarallisen lähellä edeltäneen vuoden aikana. Takapuskurin hiillostuksen myöntää 71 prosenttia suomalaiskuljettajista. Kuljettajista 28 prosenttia on lähtenyt ohittamaan, vaikka ohitettavan ajoneuvon rakenteet ovat estäneet näkyvyyttä.
”Ohituksen kärkkyminen tappituntumassa on oman oksan sahaamista. Silloin ei ole näkymää tai pelivaraa, jos eteen tulee jarrutusta vaativa tilanne ja sopivalla kelillä saa ajaa kurasuihkussa. Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan edellä kulkevan taakse kunnollisella turvavälillä. Ja kahdeksankympin vauhdissa se tarkoittaa 80, ei kahdeksaa metriä”, Elovaara muistuttaa.
Ohittamisen säännöt
– Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan. Letkassa kaikille turvallisempi vaihtoehto on edetä matkavauhtia liikennevirran mukana hyvin turvavälein.
– Ennen ohitusta seuraa myös takana tulevaa liikennettä ja varmista, että edessä oleva tieosuus on tyhjä tarpeeksi pitkältä matkalta. Ohittamaan ei saa lähteä ohituskieltoalueella, sulkuviivan ylittäen tai risteyksissä, eikä se anna erillislupaa ylinopeudelle.
– Pidä turvaväliä. Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta. Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi. Muista loiva liike kaistaa vaihtaessa.
– Varmista turvaväli palatessasi omalle kaistallesi. Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
– Jos syystä tai toisesta ajat muuta liikennettä hitaammin, voi taakse kertyneen jonon päästää ohi ajamalla aika ajoin levähdyspaikalle. Yhteispeli lisää liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.
Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä kyselyllä toukokuussa 2025. Kyselyn toteutti Verian ja siihen vastasi yhteensä 1212 henkilöä, joista autoilevia on 82 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



