Luomua pidetään yhä liian kalliina
Jopa kaksi kolmesta kuluttajasta ostaisi enemmän luomua, jos se olisi halvempaa, selviää tuoreesta kuluttajabarometristä.
”Monesti kuluttajien mielikuvissa hinta on korkeampi kuin se todellisuudessa on”, huomauttaa Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.
”Luomua pitävät kalliina erityisesti ne, jotka eivät sitä käytä.”
Toinen yleinen käsitys on, että kauppa laittaa hintalappuihin suhteettoman suuren ”luomulisän”. Kottila muistuttaa, että moni luomuelintarvike on halventunut samaan tahtiin ruuan yleisen hintojen laskun myötä. Sen ansiosta moni on lisännyt luomuostojaan.
”Luomuelintarvikkeiden tuotantokustannuksista johtuen hintaero tavanomaisiin kuitenkin säilyy.”
Pro Luomun teettämän barometrin tuloksia esiteltiin Luomuelintarvikepäivässä eilen torstaina Helsingissä.
Tutkimuksen teki TNS Suomen Gallup Elintarviketieto, ja se oli seuranta vuosina 2010, 2012 ja 2013 tehdyille vastaaville tutkimuksille. Tutkimukseen osallistu tuhat 18–67-vuotiasta suomalaista.
Luomusta kaivataan entistä enemmän tietoa koskien esimerkiksi tuotantoa, ympäristövaikutuksia ja hinnan muodostumista, kertoi barometriä esitellyt toimitusjohtaja Anne Kallinen
TNS:ltä. Erityisesti nuoret miehet ovat tiedonnälkäisiä ja hakevat vastauksia internetistä.
”Yhä useampaa kuluttajaa kannustaisi luomun pariin tieto siitä, että tuottaja saa tuotteestaan reilun korvauksen. Reilun hinnan merkitys on kasvanut edelliseen tutkimukseen verrattuna”, Kallinen sanoo.
Tiedon lisäksi toivelistalla ovat entistä laajemmat valikoimat. Erityisesti kaivataan luomulihaa.
Kuluttajat ostavat luomua ennen kaikkea siksi, että pitävät sitä tavanomaista ruokaa puhtaampana ja terveellisempänä eikä se sisällä myrkkyä tai kemikaaleja.
”Luomua pidetään nykyaikaisena tuotantomuotona viherpiiperrykseen sijaan. Luomu on fiksu valinta”, Kallinen kertoo.
Luomumaidon D-vitaminointi jakaa mielipiteitä, mutta barometrin mukaan vitamiinilisä kasvattaisi luomumaidon käyttöä.
Kallinen kertoo, että luomua usein käyttäville kyse on arvovalinnasta, jolloin hinnalla ei enää ole suurta painoarvoa.
Lähes puolet suomalaisista käyttää luomua vähintään kerran kuussa. Ainakin kerran viikossa luomua ostaa yli neljäsosa kuluttajista.
Eniten luomua suosivat eri-ikäiset pariskunnat sekä perheet, joissa on alle kouluikäisiä lapsia.
Suosijat ovat korkeasti koulutettuja ja asuvat pääkaupunkiseudulla. Heille on tärkeää, että luomuruokaa tarjotaan ravintoloissa, kouluissa ja päiväkodeissa.
Kottila uskoo, että ruokapiirit ja Reko-renkaat edistävät luomuruuan käyttöä maaseudulla. Myös julkisilla ruokapalveluilla on mahdollisuus tehdä luomua tutuksi lisäämällä sen tarjontaa.
Suurin osa luomusta otetaan päivittäistavarakaupoista.
”Nuorille ruoka on tapa erottautua joukosta ja kertoa arvoistaan. Tämä joukko on markkinoinnillisesti mielenkiintoinen.”
Kuluttajista 14 prosenttia ei käytä luomua koskaan.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

