SOK:n pääjohtaja haluaa rakentavaa ruokakeskustelua
SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä vakuuttaa S-ryhmän haluavan rakentavassa hengessä yhdessä tuottajien kanssa miettiä, miten kotimaisen elintarvikeketjun tulevaisuus turvataan.
”Haluamme, että jokainen suomalaisen ruokaketjun toimija voi hyvin, olipa kyse tuottajista teollisuudesta tai kaupasta. Julkinen syyttely ja arvostelu ei auta ruokaketjun asemaa.”
Heikkilä oli MTK:n liittojen puheenjohtajien ryöpytettävänä aikaisemmin tänä keväänä.
Pääjohtaja kertoo ottaneensa palautteen vakavasti ja olleensa tilaisuuden jälkeen yhteydessä MTK:hon, jotta yhdessä voidaan miettiä, miten suomalaisuutta tuotaisiin paremmin esille.
”Esimerkiksi ruuan verotaakan keventäminen on koko ketjun etu. Tavoitteen saavuttamiseksi pitää ponnistella yhtenä rintamana.
S-ryhmässä kehitetään tuotteiden laatua, jossa kotimaisuus on keskeisessä asemassa, Heikkilä sanoo. Tästä kertominen on jäänyt halpuutuksen varjoon, mutta viestiä aiotaan voimistaan loppukesästä.
Satojen elintarvikkeiden hintojen pudottaminen eli S-ryhmän kielellä halpuuttaminen ei toimitusjohtajan mukaan ole osoitus siitä, että ketju ei enää arvostaisi kyseisiä tuotteita tai pitäisi niitä laadukkaina.
Hän vakuuttaa jälleen kerran, että halpuutuselintarvikkeiden katteet otetaan oman toiminnan tehostamisesta eikä tuottajien selkänahasta.
Kysymykseen, onko MTK ylireagoinut halpuuttamiseen, Heikkilä ei ota kantaa.
S-ryhmä on perustellut hintojen pudottamista kuluttajien edulla: ankeina aikoina heillä on aikaisempaa vähemmän käytettävissään ruokaostoksiin.
Halpuutetut tuotteet myyvät entistä paremmin. Vastaavasti kilpailijatuotteiden kysyntä laskee ja niitä on paine myydä halvemmalla.
Halpuutettujen kysynnän kasvu on Heikkilän arvion mukaan pois ennen kaikkea tuontielintarvikkeista, ei niinkään kotimaisista.
”Prisman hintojen halpuuttamisen ansiosta kotimaisten tuotteiden kysyntä on noussut.”
Hintapudotusten on väitetty rapauttavan kuluttajien mielikuvaa ruuan hinnasta ja laadusta.
Tätä väitettä Heikkilä ei allekirjoita.
Hän muistuttaa halpuutettujen tuotteiden laadusta ja menekin kasvusta, joka on hyvä asia myös teollisuudelle.
Kaupan merkkien sanotaan hämärtävän alkuperää, polkeva hintoja ja olevan kopioita teollisuuden brändituotteista.
S-ryhmälle omat merkit ovat keino monipuolistaa valikoimaa kuluttajien eduksi. Omia merkkejä ei ole ylipainotettu, Heikkilä sanoo.
Hänen mukaansa kaupan merkit eivät ole uhka teollisuudelle. Ne lisäävät kysyntää, mikä koituu myös teollisuuden eduksi.
Kaupan merkkien osuus Suomessa on noin viidennes, mikä on vähemmän kuin monissa muissa Euroopan maissa, Heikkilä sanoo.
Tuotekopiointia hän ei usko tapahtuvan.
Keväisen pyttipannukampanjansa yhteydessä tuottajajärjestöt MTK ja SLC esittivät kaupalle vaatimuksen kotimaisesta reilun kaupan järjestelmästä.
Heikkilä ei halua ottaa asiaan kantaa, koska tuottajajärjestö ei ole tarkentanut vaatimustaan.
Hänestä paras osoitus reiluudesta on, että iso osa ketjun valikoimista on kotimaisia: 80 prosenttia on Suomessa valmistettuja tuotteita ja niistä noin puolen raaka-ainekin on kotimaista.
Kuluttaja haluaa ostaa lähialueellaan tuotettua ruokaa, Heikkilä sanoo.
”Tuottajan on helppo saada tuotteensa alueensa osuuskaupan myymälään. Jos rahkeet riittävät, tuote voi päästä koko osuuskaupan tai jopa valtakunnalliseen jakeluun.”
Maija Ala-Siurua
TAAVI HEIKKILÄ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
