Aito kokemusvetää maaseudulle
ABERDEEN, SKOTLANTI (MT)
Maatilamatkailu tarjoaa ihmisille aidon ja erilaisen kokemuksen. Majoitus on persoonallinen, ruoka itse tuotettua ja luontoon pääsee suoraan pihalta.
”Aiemmin monet halusivat lomalle hotelliin, jossa kokemus on aina samanlainen. Maatilat ovat jokainen omanlaisiaan, ja juuri se on niiden valtti”, sanoo Caroline Millar.
Hän perusti neljä vuotta sitten Go Rural Scotlandin, joka kehittää, edustaa ja markkinoi maaseutumatkailua.
Millar vietti hiljattain neljä viikkoa maaseutumatkailuopissa Italiassa, jossa ”agriturismossa” pyörii vuodessa yli miljardin euron markkinat.
”Skotlannissa ollaan vasta alkutekijöissä, mutta innostus on suuri ja hallitus haluaa kehittää maaseutumatkailua.”
Myös Skotlannissa maatilojen on etsittävä uusia tulonlähteitä.
”Kun tilalla on parisataa lammasta ja 250 hehtaaria maata, siinä on yhden hengen työpaikka. Jos sitten lapsikin haluaa työskennellä tilalla, ei toimeentulo riitä. Kun tilasta lohkaistaan 0,25 hehtaaria matkailulle, se voi tuoda enemmän myyntiä ja voittoa tilalle kuin itse maatila. Sen ansiosta työtä riittää kolmellekin sukupolvelle”, Millar laskee.
Millarilla on asiasta kokemusta, sillä hänen perheensä pyörittää matkailutilaa Dundeen kaupungin liepeillä. Tila on erikoistunut tarjoamaan romanttista piilopaikkaa pariskunnille.
Maaseudulle ihmisiä vetävät erityisesti ruoka ja juoma, maaseutukulttuuri ja pääsy luontoon, Millar luettelee.
”Skotlannissa jokaisella on vapaa pääsy luontoon, toisin kuin Englannissa, mutta monia kaupunkilaisia jännittää kävellä itsekseen. Kun viljelijä opastaa ja antaa kartan poluista, tilanne on toinen.”
Skotlannissa on noin tuhat maaseutumatkailupaikkaa ja näiden yhteydessä sata kahvilaa ja kauppaa. Tiloilla myydään lähellä tuotettuja elintarvikkeita, käsitöitä ja lahjatavaroita.
Vaikka osa yrityksistä on toiminut pitkään, yrittäjien taidoissa on kehittämisen varaa.
”Jotkut ovat hyviä viljelijöitä, mutta taito ottaa vastaan vieraita ravintolaan ja hymyillä on vielä hakusessa.”
Ihmiset ostavat Millarin mukaan tarinan. ”Sen ei tarvitse olla kuin kymmenen minuuttia tyyliin: ’Tämä on minun tilani, minulla on ikivanha angus-karja, myyn kaupassani naapurissa tuotettuja munia’, mutta se on tärkeää, sillä se vaikuttaa myyntiin. Jos ei osaa viestiä, ei saa samaa hyötyä kuin se, jolla on tarinan kerronta hallussaan.”
RIITTA MUSTONEN
www.thehideawayexperience.co.uk
www.goruralscotland.com
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
