Maaseutu unohtuiliikenneselonteosta
Sinipunahallituksen liikennepoliittisen selonteon linjaukset jatkavat hallituksen keskittävää politiikkaa. Liikennettä kehitetään suurimmissa kaupunkikeskustoissa. Maaseutujen liikenneyhteyksien ylläpitoon saati parantamiseen ei palstatilaa ole selonteossa tuhlattu. Hallitus haluaa liikenneratkaisuillaan ohjata suomalaisia tiiviimpään asumiseen suuriin taajamiin. Etenkin haja-asutusalueen ongelmia tuodaan selonteossa aktiivisesti esille.
Selonteossa uusien investointien painopiste on laitettu raideliikenteen kehittämiseen. Valinta hämmästyttää, sillä kotimaan henkilöliikenteestä 89 prosenttia ja tavarankuljetuksista 90 prosenttia kulkee edelleen maanteillä. Ratahankkeet toteutetaan tiehankkeiden kustannuksella.
Perusväylänpitoon tehdään kuluvalla kehyskaudella 55 miljoonan euron leikkaus. Maaseudun tiestöä kurjistetaan edelleen, sillä valtionavustus yksityisteiden kunnossapitoon tippuu 5 miljoonaan euroon vuositasolla. Tämäkään ei hallitukselle riitä, vaan se jopa väläyttää harvaliikenteisten yleisten teiden muuttamista yksityisteiksi. Nämä muutokset koskettaisivat nimenomaan maaseudun tiestöä.
Yksityisteiden merkitys näyttää olevan hallituksella hukassa. Hallitus näkee yksityistiet pelkästään maaseudun asukkaiden kulkuväylänä. Todellisuudessa 350 000 kilometrin tieverkosto muodostaa tärkeän kulkureitin niin metsätaloudelle, maataloudelle kuin maaseudulla toimiville pienyrittäjille. Lisäksi teitä käyttävät mökkeilijät ja luonnossaliikkujat. Ei ole ollenkaan yhdentekevää, missä kunnossa yksityistiet ovat.
Liikenneministeri Kyllösen suunnitelma kilometrikorvausten leikkauksista on tyrmistyttävä. Leikkausten myötä maalta pitkien etäisyyksien päässä työssäkäyvät joutuvat jälleen hallituksen säästötoimien suurimmaksi kärsijäksi. Ministeri haluaa autoilijat juniin ja busseihin, mutta samaan aikaan maaseudun joukkoliikenteen kehittämistoimet ovat täysin olemattomat.
Keskustan hallituskaudella pidimme koko maan liikenneyhteyksiä tasavertaisina, ja parannustoimenpiteitä tehtiin niin Lappiin kuin pääkaupunkiseudulle. Nykyinen hallitus on valinnut täysin päinvastaisen keskittämislinjan.
Mirja Vehkaperä
kansanedustaja (kesk.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
