Luomuliitto: Kuluttaja valmis maksamaan
Saksalaisen luomumaidon tuontia koskevat selitykset eivät vakuuta Luomuliittoa.
Liiton puheenjohtaja Jukka Lassila pitää samanaikaisia väittämiä kotimaisen luomumaidon saatavuusongelmista ja kuluttajien asettamista halpuusvaatimuksista paradoksaalisina.
”Kyllähän se luomumaito hyllyihin jäisi, jos sen hinta on liian korkea.”
”Meille kantautuneet äänet ovat kertoneet kuluttajien valmiudesta maksaa jatkossakin lisähintaa kotimaisista luomutuotteista, kunhan tuottajat vain saisivat siitä osansa”, Lassila sanoo.
”Pitkän säilyvyyden sijaan vaatimukset mahdollisimman vähäisestä maidon prosessoinnista ovat meille tutumpia.”
Luomuliitto arvioi, että tuonnin todellinen tarkoitus on luomutuotteiden hintojen polkeminen Suomessa.
Tarkka tieto luomutuotteiden kokonaismarkkinoista puuttuu.
Pro Luomu ry:n toiminnanjohtaja, maatalous- ja metsätieteiden tohtori Marja-Riitta Kottila kertoo, että heidän käytössään on vain arvioita kaupan arvosta.
Tuorein on julkaistu vuodenvaihteessa. Kottila lupailee tuoreempia lukuja Luomuviikon alkaessa 1. lokakuuta.
Edellisessä arviossa luomukaupan määrä oli kasvanut jopa yli 40 prosenttia aiempaan verrattuna. Kottila ei ryhdy arvailemaan ajantasaista kasvuprosenttia.
”Ehkä kasvu ei ole enää niin eksponentiaalista”, Kottila naurahtaa.
”Aiempi hurja prosentti johtuu osittain siitä, että luomu kuitenkin pinnisti aivan pienistä kauppamääristä.”
Kysyttäessä saksalaisesta luomumaidosta Kottila toteaa, että maitotuotteissa on paljon kysyntää ja kasvupotentiaalia luomulle.
”Vähän voi ihmetellä, missä kotimainen maito luuraa.”
ANTTI HIRSAHO
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
