Hinta tärkeä myösluomutuotannossa
Monien eri selvitysten mukaan suomalainen kuluttaja on halukas lisäämään luomutuotteiden käyttämistä. Luomutuotteiden tarjonta onkin lisääntynyt elintarvikkeiden lisäksi muun muassa kosmetiikassa.
Noin puolelle kuluttajista luomu on yksi ruuan valintaperuste. Kiinnostus luomutuotteiden ostamiseen hiipuu kuitenkin kaupan hyllyjen välissä, sillä todellisuudessa vain noin 18 prosenttia ostaa luomuruokaa aina, kun se on mahdollista.
Pro Luomu ry:n puheenjohtajan, SOK:n valikoimajohtajan Ilkka Alarodun mukaan luomutuotteet ovat valtaosalle asiakkaista arvovalinta, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Hinnan merkityksestä muistutti Luomua lisää -kiertueen seminaarissa Hyvinkäällä myös Helsingin kaupungin omistaman Palmia catering -palvelujen suunnittelija Tiina Ahola. (MT 3.10.)
Kysymys on hinnan lisäksi myös tarjonnasta. Esimerkiksi Helsingin päiväkodeissa kuluu perunoita 3 000 kiloa päivässä.
Ruuan korkeasta hinnasta on keskusteltu pitkään, niin myös kuluvana syksynä. Lehdissä on esitelty ruokakorin hintaa ja kauhisteltu joidenkin elintarvikkeiden kovia hintojen nousua. Syyllisiä ruuan korkeaan kuluttajahintaan on etsitty, mutta mikään taho ei tunnustaudu syntipukiksi. Yksi tekijä on monia muita EU-maita korkeampi ruuan arvonlisävero.
Tosiasiassa ruoka ei ole kallista, vaan peruselintarvikkeiden osuus kuluttajien menoista on vuosikymmeniä pienentynyt. Osan hintamielikuvan muodostumisessa on sillä, että kuluttajat haluavat entistä pidemmälle jalostettuja tuotteita. Ne ovat luonnollisesti peruselintarvikkeita kalliimpia samoin kuin erikoistuotteet.
Luomuelintarvikkeet ovat erikoistuotteita ja on aivan ymmärrettävää, että niiden tuottaminen on kalliimpaa. Eri asia on, mikä on teollisuuden ja kaupan osuus näiden erikoistuotteiden hinnanmuodostuksessa. Onko luomutuotteiden kate suurempi vai pienempi suhteessa niin sanottuihin normaalilla tavalla tuotettuihin tuotteisiin?
Joka tapauksessa luomuruuan kysynnän kasvu jatkuu. Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla luomuruuan myynnin arvo lisääntyi 23 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna.
Luomuketjun tavoitteena on, että luomutuotteiden markkinat kolminkertaistuisivat vuoteen 2015 mennessä. Tavoite on kova, mutta Pro Luomun toiminnanjohtajan Marja-Riitta Kottilan mielestä tavoite on mahdollista saavuttaa.
Luomuelintarvikkeiden tarjonnan kasvu riippuu siitä, onko viljelijöillä varaa niitä tuottaa. Monelle viljelijällekin luomutuotanto on kuluttajien tapaan arvovalinta, mutta ei myöskään hinnalla millä hyvänsä.
Ruuan hintakeskustelussa tahtoo unohtua se, että viljelijöiden taloudellinen tilanne on entisestään kiristynyt.
Tuottajahinnat eivät ole pysyneet kustannusten nousun tahdissa. Tämä näkyy muun muassa siinä, että kotimainen sianlihan kulutus on jo ylityttänyt kotimaisen tuotannon. Vuodesta 1995 lähtien sikatilojen määrä on Suomessa laskenut yli 6 000 sikalasta alle kolmannekseen. Ero tuotannon ja kulutuksen välillä näyttää vain kasvaa tulevaisuudessa.
Ei ole yhdentekevää, missä ruoka on tuotettu riippumatta siitä, onko se luomua vai ei. Suomessa eläinten hyvinvointiin kiinnitetään erityisen suurta huomiota. Kasvavista vaatimuksista seuraa tuottajalle aina kustannuksia. Kuinka huolehditaan siitä, että tuontiruoka on tuotettu vastaavilla vaatimuksilla?
Kestävin ja turvallisin ratkaisu on, että ruoka tuotetaan mahdollisimman lähellä ja siitä maksetaan sellainen hinta, että lähiruokaa on tarjolla tulevaisuudessakin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
