Biljoonan euron paketti
EU:n monivuotinen budjetti on taas kerran puserrettu kasaan.
Budjettineuvottelut ovat suurta
teatteria, joista riittää puhetta sekä
ennen että jälkeen.
Etukäteen neuvotteluista odotettiin poikkeuksellisen vaikeita.
Silti kaikki meni niin kuin aina
ennenkin. Sopu tuli toisella yrittämällä, vuorokauden sumplimisen jälkeen.
Voisi sanoa, että 28 maan budjetti
syntyy sittenkin aika helposti. Ainakin helpommin kuin Yhdysvaltojen liittovaltion budjetti.
Toimittajille reilun 30 tunnin työvuoro EU:n neuvoston pressikahvilassa
on pitkäveteinen, mutta onneksi väsymys
laskee myös huumorin tasoa.
Tunnista toiseen jatkuva tyhjänpäiväinen odottelu tuo mieleen armeija-ajat ja vitsit, joille kukaan ei normaalioloissa nauraisi.
Jyrki Kataisen (kok.) todistuksen
mukaan vähintään yhtä hauskaa oli
yläkerrassa budjettia kokoon parsivilla päämiehillä. En epäile sitä hetkeäkään.
Ei kukaan jaksa hampaat irvessä
vääntää tuntikausia jotain tylsiä lukuja. Suurin osa pääministerienkin ajasta
menee odotteluun ja huulenheittoon.
Pahimmassa tokkurassa lienee
paikalta poistunut EU-presidentti
Herman Van Rompuy, joka joutui
käymään läpi samoja numeroita 27
maan kanssa uudestaan ja uudestaan.
Loppuen lopuksi yöllinen vääntö muutti rahasummia ehkä prosentin tai kaksi.
Nyrkkisääntö EU-kokouksissa on, että tyytyväisiä tulokseen ovat kaikki
kokouksen osanottajat. Tyytymättömiä
taas kaikki muut. Paitsi tällä kertaa MTK, joka ensimmäisen ja mahdollisesti viimeisen kerran historiassaan äityi
kehumaan hallituksen saavutuksia.
Osa EU-budjetin taikaa on, että
jokainen voi kertoa siitä itselleen
sopivilla luvuilla. Budjettilukujen
laskemiseen on olemassa kolme vakiintunutta tapaa sekä useita vähemmän
vakiintuneita tapoja.
Esimerkiksi maatalouden pääluokan menoista kaikki arvostetut eurooppalaiset maatalousalan julkaisut ovat
kertoneet hieman erilaisia tietoja.
Myös Suomen nettomaksuosuuden muutoksesta tuntuu olevan liikkeellä
kovasti erilaisia arvioita.
Nettomaksu nousee, nettomaksu
laskee, nettomaksun nousu taittuu tai sitten nettomaksu pysyy entisellään. Kaikki ovat totta, ja jokainen saa uskoa ihan mitä itse haluaa.
Kuten aina ennen, tätäkin EU-budjettia on syytetty vanhanaikaiseksi, tuhlailevaksi ja väärin kohdennetuksi.
Edelleen hoetaan vanhaa kysymystä, miksi EU tukee enemmän lehmiä kuin tutkimusta ja talouskasvua.
Ehkä siksi, että ne lehmät kuitenkin tuottavat jotain. Maatalous on nimittäin niitä harvoja talouden aloja, jotka
Euroopassa kasvavat. Myös kriisimaissa.
EU:n maataloustuotteiden vienti,
joka sekin on kasvussa, vastasi edellisvuonna arvoltaan noin tuhatta Airbus-lentokonetta. Suomen osuus siitä, siis EU:n ulkopuolelle suuntautuvasta
ruokaviennistä, on seitsemän Airbusia.
Jos EU-alue lasketaan mukaan,
Suomen ruokavienti vastasi noin puoltatoista loistoristeilijää. Erona on vain se, että loistoristeilijöitä ei Suomesta viedä välttämättä enää ikinä. Ruokaa viedään joka vuosi enemmän.
Joka tapauksessa tutkijat saavat
uudessa rahoituskehyksessä roimasti
lisärahaa, kun maataloudesta ja aluepolitiikasta karsitaan.
Budjetin perusolemus säilyy kuitenkin
samana. EU siirtää rahaa kaupungeista maaseudulle ja rikkailta alueilta köyhille
alueille.
Eurooppalaista aluepolitiikkaa voi
perustella monella tavalla.
Pitää olla solidaarinen köyhiä
kohtaan. Kaikilla on oikeus samanlaisiin mahdollisuuksiin. Itä-Eurooppaa pitää hyvittää Stalinin tuhotöistä.
Paras perustelu on kuitenkin itsekäs. Muiden talouskasvu ja kehitys hyödyttää
meitäkin.
Itämeren alue on nykyisin Euroopan dynaamisimpia talousalueita. Kun
Puolan ja Baltian maiden perusinfrastruktuuri saadaan kuntoon, siitä voi tulla todellinen Euroopan kasvun moottori.
Eurooppaa yhdistävien liikennehankkeiden budjettia leikattiin rajusti
komission esityksestä. Pottiin jäi silti edelleen reilut 23 miljardia euroa. Sillä rakentaisi esimerkiksi toista tuhatta
kilometriä luotijunarataa.
Olisikohan itämerellisellä yhteislobbauksella tässä tilausta? Lähes
unohduksiin vaipuneeseen Rail Balticaan voisi panna vähän vauhtia.
Vai miltä kuulostaisi kolmessa tunnissa Helsingistä Varsovaan?
niklas.holmberg@
maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
