"Liian halvalla" netistä ostetut lennot peruttiin
Kuluttaja kärsii matkatoimisto Travellinkille sattuneesta hinnoitteluvirheestä. Kuluttajavirasto neuvoo valittamaan asiasta kuluttajariitalautakuntaan.Matkoja välittävä Travellink tiedottaa myyneensä järjestelmävian takia "liian halpoja" lentoja 14.-15. lokakuuta. Matkatoimisto on ottanut edullisiin lentoihin tarttuneisiin asiakkaisiin yhteyttä ja perunut heidän ostoksensa.
Travellink vetoaa lakipykälään, jonka mukaan hinnoitteluvirhe ei sido toimijaa, jos se on niin ilmeinen, että kuluttajan olisi se pitänyt havaita. Asiakkaan olisi siis pitänyt ymmärtää, etteivät hinnat voi olla oikeita.
Hinnat vaihtelivat eurosta moneen kymppiin
Teknisen vian aikana Travellink myi Euroopan sisäisiä lentoja muun muassa eurolla tai kahdella. Järjestelmävian piikkiin pistettiin myös esimerkiksi Norwegian -lentoyhtiön lennot, jotka maksoivat matkatavaramaksun kera 50 euroa Helsingistä Roomaan ja takaisin.
Samainen lentoyhtiö markkinoi tälläkin hetkellä muun muassa Lontoon lentoa hintaan 49 euroa.
Halpalentoyhtiö Ryan Air puolestaan on harrastanut runsaasti hintatempauksia, joissa lentoja voi ostaa parilla eurolla.
Halpalentojen määrästä ei tietoa
Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen ei pysty ottamaan kantaa, olisiko kuluttajan pitänyt ymmärtää hinnoitteluvirhe.
Asiasta voi valittaa kuluttajariitalautakuntaan, joka arvioi kunkin tapauksen erikseen.
Väänäsen mukaan sillä ei ole merkitystä, että Travellink on ulkomainen toimija. Kun palveluita markkinoidaan suomalaisille, kuluttajaviranomaisilla on täysi toimivalta hoitaa riitatilanteita.
Kuluttajavirastolla ei ole tietoa, montaako asiakasta lentojen peruuntuminen Suomessa koskee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
