Kauppapuutarhaliitolta tutkimuspyyntö Kilpailuvirastolle
Varpion puutarhan kurkkujen alkuperä oli selkeästi esillä Lohjan Prismassa torstaina. markku vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoTällä hetkellä
kuluttaja näkee
jo metrien päähän, missä laatikoissa
on kotimaisia.«
Kauppapuutarhaliitto pyytää Kilpailuvirastoa selvittämään, käyttääkö S-ryhmä väärin määräävää markkina-asemaansa, kun se vaatii vihannesviljelijöitä siirtymään mustan kuljetus- ja myyntipakkauksen käyttöön. Muutos häivyttäisi tuotteiden alkuperää.
S-ryhmä on loppuvuoden 2012 aikana vaatinut viljelijöitä muuttamaan vihannesten kuljetuspakkaukset väritykseltään S-ryhmän vaatimusten mukaisiksi eli mustiksi.
Käytännössä nämä kuljetuslaatikot toimivat vähittäiskaupassa myyntilaatikkoina, Kauppapuutarhaliitto kertoo Kilpailuvirastolle lähettämässään kirjeessä. Ne ovat kuluttajalle tärkein keino tunnistaa tuotteiden alkuperä. Laatikoiden vaihtuminen mustiksi häivyttäisi alkuperän näkyvistä.
”Tällä hetkellä kuluttaja näkee jo metrien päähän, missä laatikoissa on kotimaisia, missä muualta kuljetettuja tuotteita”, Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen toteaa. ”Jos kauppa siirtyy mustaan laatikkoon, ovat kotimaiset ja tuontikasvikset sekaisin. Erehtymisen vaara on silloin suuri.”
Kauppapuutarhaliiton mukaan S-ryhmä on painostanut viljelijöitä mustan laatikon käyttöön uhkaamalla asiakassuhteen lopettamisella.
Liitto pyytää Kilpailuvirastoa selvittämään, käyttääkö S-ryhmä väärin määräävää markkina-asemaansa Suomen suurimpana vihannesostajana.
Kauppapuutarhaliitto katsoo, että viljelijöiden itse maksaman pakkauksen painatukset kuuluvat yrittäjien päätösvaltaan ja ovat osa yrittämisen vapautta.
Kaupan omissa, niin sanotuissa private label- tuotteissa pakkauksen määrittelee ostaja, mutta niistä tutkimuspyynnössä ei ole kyse.
Kauppapuutarhaliiton mukaan muissa kaupan ryhmissä ei ole esitetty vastaavia vaatimuksia.
Kauppapuutarhaliitto, MTK ja SLC ovat vedonneet alueellisten osuuskauppojen hallintoneuvostoihin, jotta ne vaikuttaisivat SOK:n suunnitelmiin.
”Toivomme, että yhdessä voimme löytää ratkaisun, joka hyödyttää kaikkia osapuolia tuottajasta kuluttajaan asti sekä edistää kotimaisten kasvisten käyttöä”, vetoomuksessa sanotaan.
Kauppapuutarhaliitto muistuttaa, että ruuan alkuperä ja lähiruoka ovat tällä hetkellä erittäin vahvasti kuluttajia kiinnostavia asioita. Tutkimusten mukaan noin 80 prosenttia kuluttajista haluaa aina tai lähes aina ostaa kotimaisia vihanneksia, jos niitä vain on saatavilla.
SATU LEHTONEN
Facebookiin on perustettu
Ei mustaa vihanneslaatikkoa -sivu, jossa kuluttajat voivat
ottaa kantaa asiaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
