Vientikauppa kuin lavatanssit: ”Tyrkylle on lähdettävä”
Pk-yrityksiltä tarvittaisiin rohkeutta lähteä uusille markkinoille. Kasvavien talouksien pikkuhiljaa vaurastuvat kuluttajat ostaisivat ja Team Finland antaa tietotaitoa avuksi.”Vienti on kuin lavatanssit: tyrkylle on lähdettävä. Kotoa ei tulla hakemaan, vaikka kuinka tekisi hyviä tuotteita”, vertaa Joutsen Finlandin toimitusjohtaja Eero Kotkasaari .
Joutsenella on vientiä useisiin maihin: Japanin kautta aukenivat markkinat niin Etelä-Koreaan kuin Kiinaan. Niinpä suomalaisia untuvapeittoja on myynnissä kaikissa kolmessa Aasian tärkeimmässä kauppakumppanimaassa.
Japanista Kiinaan siirtyvä suurlähettiläs Jari Gustafsson peräänkuuluttaa samanlaista rohkeutta myös muilta pk-yrityksiltä.
EU:n ulkopuolella monissa kasvavissa talouksissa olisi markkinoita suomalaisille kuluttajatuotteille.
Meiltä kuitenkin puuttuvat kuluttajapuolelta samanlaiset vahvat veturiyritykset kuin teollisuustuotannossa, hän totesi.
Tähän tarpeeseen hallinto ja etujärjestöt pyrkivät vastaamaan niin sanotulla Team Finland-verkostolla. Verkosto ja vientiyrityksiä kokoontui perjantaina Helsingissä tuoreen Maailman markkinat 2013 -katsauksen ympärille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

