SOK: Kilpailulain uudistus vie väärään suuntaan
SOK:n pääjohtaja Kuisma Niemelä näkee menossa olevan kilpailulain uudistuksen ristiriitaisena. Lakimuutoksen toivotaan parantavan pienten ruuantuottajien asemaa, mutta lopputulos voi olla päinvastainen, Niemelä kirjoittaa Helsingin Sanomien yleisönosastossa maanantaina.
”Ruuan hintakin uhkaa nousta.”
Eduskunta palasi joululomilta maanantaina ja kilpailulain muutosesitys on käsittelylistalla heti tällä viikolla.
Esitys on itsessään lyhyt, yhden kappaleen mittainen, mutta se riipaisee toteutuessaan S- ja K-ryhmiä, joihin sovellettaisiin automaattisesti määräävän markkina-aseman säädöksiä.
Niemelä mielestä nyt mennään väärään suuntaan. Esitys vähentää ruokakaupan kilpailua, koska määräävään markkina-asemaan tuomittu ei saisi esimerkiksi myydä tuotteita alle ostohintojen, vaikka kilpailutilanne sitä vaatisi.
Niemelä pitää lainmuutosta haitallisena pienille tavarantoimittajille. Määräävä markkina-asema velvoittaa tasapuolisuuteen, joka sitoo tiukasti kahta suurta kaupparyhmää.
”Miten kauppa uskaltaa enää suosia lähituotteita vaikka omasta katteesta tinkimällä, jos se tulkitaan kilpailulain vastaiseksi ja uhkana ovat miljoonien sakot?”
Niemelän mukaan jos lainmuutoksen halutaan todella toimivan pienten kotimaisten tavarantoimittajien hyväksi, hankintamarkkinoita koskeva säännös pitää rajata koskemaan vain kunkin tuotteen todellisia hankintamarkkinoita.
Se tarjoaisi Niemelästä parhaan suojan suomalaiselle ruuantuotannolle kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa.
Elintarviketeollisuusliitossa tilanne nähdään toisin. ETL:n toimitusjohtajan Heikki Juutisen mielestä esitys on yksi askel kohti hyviä kaupallisia käytäntöjä, askel parempaan suuntaan. Hän ei usko, että lainmuutos heikentäisi pientuottajien asemaa tai pääsyä markkinoille.
Niemelä on huolissaan siitä, että uudistus heikentää kaupan mahdollisuuksia suosia suomalaista tuotantoa kuten paikallisia lähi- ja luomutuotteita.
Juutisen mukaan lainsäätäjä on lakiesityksen perusteluissa tulkinnut asian toisin.
Perusteluissa todetaan, että kauppa voi valita entiseen tapaan tuotteet, jotka se ottaa myyntiin ja joita se pitää parhaana omalta kannaltaan. Kauppa voi myös kilpailla asiakkaita myyntivalikoimalla, tuotteiden hinnoilla ja muilla suoritekilpailun keinolla.
Erikoistarjouksia ja sisäänvetotuotteiden hinnoitteluakaan ei voida automaattisesti pitää määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä. Tilanne on toinen vasta, jos niihin sisältyy riskejä kielteisten kilpailuvaikutusten syntymisestä.
Päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto SOK:stä toteaa, että kauppa haluaa nostaa asian keskustelun etukäteen, valmisteluvaiheessa. Pelkona on, että kuluttajat ja pientuottajat kärsivät, jos laki menee tällaisena läpi.
”Kaupan on pakko sopeutua tulevaan tilanteeseen.”
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
