Polttoaineen hinnannousuajaa kuljetusyrityksiä konkurssiin
Öljyn hinnannousu ja polttoaineverojen korotukset ovat ajaneet satoja kuljetusyrittäjiä konkurssiin.
”Viime vuonna lähes 200 kuljetusyrittäjää meni konkurssiin ja uskon, että tahti jatkuu tänä vuonna”, Suomen kuljetus- ja logistiikka SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen kertoo.
Yksinään tammikuussa tehty dieselveron korotus lisää kuljetusalan kustannuksia Lehtosen mukaan yli 100 miljoonalla eurolla.
Suurimmalla osalla Suomen 10 000 kuljetusyrittäjästä on sopimuksissa niin sanotut polttoaineklausuulit, joiden avulla hintojen korotukset voidaan siirtää asiakkaiden maksettaviksi.
”Esimerkiksi maarakennusalalla ja kuntien kuljetuksissa harvemmin on tällaisia sopimuksia”, Lehtonen muistuttaa.
Lisää paineita dieselin hintaan voi tuoda EU-komission esittämä energiaverodirektiivi, jossa vaaditaan bensiinin ja dieselin veroperusteiden yhdenmukaistamista. Käytännössä se tarkoittaisi dieselin hinnan nousua bensiinin tasolle, vaikka komission ehdottamat minimiverotasot ovatkin selvästi Suomen nykyisten verojen alapuolella.
Lehtosen mukaan Euroopan parlamentti olisi kuitenkin ajamassa direktiiviin muutosta, joka sallisi edelleen erilaisen hinnoittelun ammatti- ja yksityisliikenteelle.
Direktiivi vaatii kaikkien jäsenmaiden yksimielistä hyväksyntää ja sen käsittely kestää todennäköisesti vielä vuosia.
Hausjärveläisen kuljetusyrittäjän Vesa Saarinummen mukaan polttoainekustannukset ovat nousseet vuoden aikana 20 prosenttia.
”Kaksi sorakasettiyhdistelmää kuluttaa vuodessa noin 100 000 litraa polttoainetta, joten äkkiä laskien lisäkustannuksia on tullut 20 000 euroa vuodessa.”
Kustannusten siirtäminen hintoihin on ollut vaikeaa.
”Työmaakohteilla ei yleensä tehdä mitään vuosisopimuksia, ja hintakilpailu on alalla todella kovaa.”
Saarinummikin on kuullut yrittäjistä joilla on vaikeuksia. ”Moni kuitenkin yrittää pitää hommaa käynnissä viimeiseen asti liian halvoilla hinnoilla ja tekee taas hallaa muille yrittäjille.”
Raakaöljyn hinta on helmikuussa noussut euroissa mitattuna kaikkiaan aikojen ennätykseen. Torstaina tynnyrillinen Brent-öljyä maksoi reilut 93 euroa.
”Tällä hetkellä kaksi suurinta öljyn hintaa nostavaa tekijää ovat poliittinen kriisi Iranin kanssa ja valuuttakurssien muuttuminen”, toimitusjohtaja Helena Vänskä Öljyalan keskusliitosta sanoo.
Dollareissa öljy oli kalliimpaa edellisen piikin aikana vuonna 2008, mutta euron kurssi suhteessa dollariin on nyt vastaavasti heikompi.
Vänskä muistuttaa, että lyhyellä aikavälillä öljyn hinnan vaihtelut ovat aika pitkälle psykologiaa ja heijastelevat sijoittajien reaktioita.
”Kiinan ja muiden kehittyvien maiden kysyntä pitää kuitenkin huolen siitä, etteivät hinnat pitkällä aikavälilläkään alene.”
Öljyn kallistuminen suosii muita energiamuotoja. Hyötyjiä ovat varsinkin puupohjaiset biopolttoaineet.
Kevyen polttoöljyn hinta on parin vuoden aikana yli puolitoistakertaistunut. Metsähakkeen hinta on samaan aikaan pysynyt vakaana. Sähkön hinta on viime aikoina taas ollut hienoisessa laskussa.
Öljyn käyttö on 40:n viime vuoden aikana vähentynyt Suomessa rajusti. Vielä 1970-luvun alussa yli öljyn osuus Suomen kokonaisenergian kulutuksesta oli yli 60 prosenttia. Viime vuosina osuus on ollut 25 prosentin tuntumassa.
NIKLAS HOLMBERG
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
