S-ryhmä kasvatti myyntiä rytinällä
S-ryhmä lisäsi alkuvuonna myyntiään kymmenisen prosenttia. Erityisen hyvässä vedossa olivat pienmyymälät sekä huoltoasemien bensanmyynti.
Tammikuun ja maaliskuun välisenä aikana S-ryhmä myi vähittäiskaupan tuotteita liki 2,8 miljardilla eurolla.
Käyttötavaran kauppaa S-ryhmä lisäsi melkein 14 prosenttia viime vuoden alkuun verrattuna. Sen arvo nousi 300 miljoonaan euroon.
Erityisen hyvin kasvoi S-ryhmän päivittäistavarakauppa. Se ylsi yli 11 prosentin lisäykseen. Ryhmään kuuluvat Prismat ja S-marketit, Salet ja Alepat sekä rautakauppa.
SOK:n pääjohtaja Kuisma Niemelä laskee ryhmänsä myynnin kasvavan muita kaupan toimijoita nopeammin. Ryhmä lisäsi markkinaosuuttaan.
”Etenkin pienmyymälöiden kasvu on hyvää”, Niemelä kehuu.
Alueosuuskaupat paransivat myyntiään lähes kymmenisen prosenttia, lähes 2,4 miljardiin euroon.
Liikennemyymälöissä ja polttonesteissä S-ryhmä ylsi yhdeksän prosentin kasvuun. Autokauppa lisääntyi jopa neljänneksen. Huhtikuun veronkorotus vauhditti autokauppaa.
Autokaupan loppuvuosi näyttää nyt hiljaiselta. Kuisma ennustaa Suomessa myytävän yhteensä 110 000 uutta henkilöautoa, kun viime vuonna myytiin 126 000 autoa.
Miinusta teki ainoastaan S-ryhmän maatalouskauppa, joka myi 184 miljoonalla eurolla. Se oli nelisen prosenttia vähemmän kuin vertailutulos.
”Alkuvuosi on perinteisesti hiljaisinta aikaa”, Niemelä sanoo.
Kesäkaupasta Niemelä odottaa taas parasta aikaa päivittäistavarakaupalle. Mökkipaikkakunnilla varaudutaan lomalaisten tuloon.
”Lisäämme selvästi paikallisten tuotteiden ja luomutuotteiden valikoimaa”, pääjohtaja lupaa. JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
