vierasyliö Velkaantumisen kierre on pystyttävä tarvittaessa katkaisemaan
Elinkeinoministeri on ottanut
kannan, ettei hallitus esitä niin
sanotun lainakaton käyttöönoton mahdollistavaa lakimuutosta.
Lainakatosta julkisuudessa käyty keskustelu on ollut
paikoin tunnelatautunutta, kun sen varsinaisesta käytöstä ja nykyoloihin sopivasta tasosta ei
ole riittävää tietoa. Lainakaton rooli makrovakauden edistämisessä on vaikea ymmärtää, joten sen tarpeellisuus on
kyseenalaistettu.
Asuntoluottojen kokoa
suhteessa ostettavan asunnon arvoon rajoittava lainakatto on toinen makrovakauspolitiikan instrumenteista, joita ministeri Antti Tanskasen johtama työryhmä suositti otettavaksi
käyttöön Suomessa.
Makrovakauspolitiikasta vastaavalla Finanssivalvonnan johtokunnalla tuleekin
vastaisen varalle olla valtuudet käyttää tehokkaita työkaluja, jos velkaantumiskehitys
uhkaa Suomen taloudellista vakautta.
Talouskriisien taustalla on usein liiallinen luotonanto
ja velkaantuminen. Noususuhdanteessa myötäsyklinen suhdanteita vahvistava luotonanto ruokkii varallisuushintoja. Se puolestaan kasvattaa
pankkien ja velallisten riskejä
asuntohintojen romahduksesta.
Pankkien luotonanto on
keskeinen muuttuja tällaisessa
makrovakausuhkia aiheuttavassa mekanismissa. Liiallisesta
luotonannosta syntyvät asuntokuplat ja rahoitusvakauden uhat syntyvät usein kansallisesti ja vaativat kansalliset työkalut.
Luottokannan kasvu ei ole ollut Suomessa lainkaan niin voimakasta kuin ennen nykyistä
talouskriisiä maissa, jotka
sittemmin kokivat asuntomarkkinoiden kuumenemisen ja
voimakkaan laskukäänteen. Maansisäisesti kehittyvät taloushäiriöt voivat levitä laajemmiksi
järjestelmäriskeiksi, mistä olemme nähneet esimerkkejä Irlannissa ja Espanjassa.
Vastaavien kriisien ehkäisemiseksi Euroopan unionissa valmistellaan makrovakauspolitiikan toimeenpanoa. Kukin jäsenmaa valitsee kansallisen makrovakauspolitiikkansa
toteuttamiseen tarkoituksenmukaiset työkalut.
Siinä missä kehitteillä olevat rahoitusmarkkinavero ja pankkien uusi vakavaraisuus- ja maksuvalmiussääntely tulisi ratkaista kansainvälisesti mahdollisimman harmonisoidusti,
kansallisesti muita maita kireämmästä asuntoluottojen lainakatosta ei aiheudu kilpailuhaittoja Suomelle. Vakaa talous tuo pikemminkin kilpailuetua.
Järkevän ja uskottavan
finanssipolitiikan lisäksi luottoluokittajat arvioivat Suomea myös makrovakauspolitiikan harjoittamisessa onnistumisesta.
Voimme nähdä varoittavan esimerkin toisessa erityisen
vakaana pidetyssä euromaassa.
Hollannin AAA-luokitus on vaarassa kotitalouksien liiallisen velkataakan ja asuntomarkkinoiden laskun hidastaessa
talouden elpymistä. Yksityinen kulutus on jumissa.
Velkaantumista hillitsevä ennakoiva makrovakauspolitiikka tulisi siis nähdä finanssipolitiikan tehokkuutta edistävänä, yhtä tärkeänä politiikka-alueena.
Finanssivalvonnalla ei ole
toistaiseksi ollut valtuuksia
antaa sitovia määräyksiä
asuntolainojen luototussuhteesta. On kuitenkin tärkeää, että makrovakausvalvojalla on valtuudet ryhtyä tarvittaessa nopeisiin toimenpiteisiin, jos luotonannon rajoittaminen
tulee makrovakaussyistä
tarpeelliseksi.
Suomella osana eurojärjestelmää on rajallinen mahdollisuus hillitä kansallisesti rahapolitiikan keinoin luottokannan kasvua. Nykyisessä suhdannetilanteessa asuntojen hinnoissa ei näy ylikuumenemisen merkkejä eikä kotitalouksien velkaantumisen odoteta kiihtyvän hallitsemattomaksi. Talouden epävarmuuden väistyessä tilanne asuntomarkkinoilla voi kuitenkin muuttua nopeasti.
Kansainvälisessä kirjallisuudessa on analysoitu, millaisiin taloustilanteisiin erilaiset
makrovakautta edistävät toimenpiteet ja niiden yhdistelmät
soveltuvat. Käyttötarve ja
politiikkatoimien tehokkuus määräytyvät pitkälti kunkin maan rahoitussektorin erityispiirteiden perusteella.
Lainakatto on tehokas työkalu
asuntoluottokannan kasvun hillitsemiseksi tilanteessa, jossa pankkijärjestelmä on vakaa eivätkä pankkien vakavaraisuusvaatimukset aiheuta luotonannon rajoituksia.
Työryhmän esittämä toinen makrovakaustyökalu, vastasyklinen pääomapuskuri, on sekin kannatettava.
Molempia instrumentteja kuitenkin tarvitaan. Harkinnanvarainen, velkaantumisen ja asuntomarkkinoiden riskien
perusteella asetettava lainakatto kohdistuisi täsmäaseena asuntoluotonantoon, kun taas pääomapuskuri vahvistaisi pankkien
vakavaraisuutta. Puskuri toimisi
makrovakauspoliittisen automaattisen vakauttajan lailla.
Lainakatossa on kyse myös
kuluttajansuojasta. Asuntomarkkinoiden hintahuipussa täysin luotolla rahoitettu asunto altistaa velallisen suureen
riskiin joutua velkaloukkuun.
Sitovalla enimmäisluototussuhteella voidaan kasvattaa
turvaetäisyyttä siihen, että
asuntolainan määrä ylittää asunnon käyvän arvon, ja välttää
markkinoita epävakauttavia pakkomyyntejä. Sitä, onko jokin lainamäärä ylisuuri, ei määrää vain lainanhakijan oma taloudellinen tilanne vaan myös se, ottavatko muut ylisuuria lainoja ja onko asuntomarkkinoille
kehittymässä hintakupla.
On yksittäisen kotitaloudenkin etu, että kansantalouden velkaantuminen on maltillista ja asuntomarkkinat vakaat.
Lainanhakija voi kokea makrovakaustyökalun epäreiluksi
oman talouden rajoitteeksi. Vaikka yksilötasolla tulot olisivat riittävät ja lainanhoitokyky arvioitaisiin hyväksi, koko kansantalouden tasolla kotitalouksien velkaantuneisuuden kasvun
hillitsemiseen voi olla tarvetta.
Silloin luotonannon rajoittamisessa ei voi laskea pankkialan itsesääntelyn varaan.
EEVA ALHO
Kirjoittaja on Pellervon taloustutkimuksen PTT:n ekonomisti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
