Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Velkaantumisen kierre on pystyttävä tarvittaessa katkaisemaan

    Elinkeinoministeri on ottanut

    kannan, ettei hallitus esitä niin

    sanotun lainakaton käyttöönoton mahdollistavaa lakimuutosta.

    Lainakatosta julkisuudessa käyty keskustelu on ollut

    paikoin tunnelatautunutta, kun sen varsinaisesta käytöstä ja nykyoloihin sopivasta tasosta ei

    ole riittävää tietoa. Lainakaton rooli makrovakauden edistämisessä on vaikea ymmärtää, joten sen tarpeellisuus on

    kyseenalaistettu.

    Asuntoluottojen kokoa

    suhteessa ostettavan asunnon arvoon rajoittava lainakatto on toinen makrovakauspolitiikan instrumenteista, joita ministeri Antti Tanskasen johtama työryhmä suositti otettavaksi

    käyttöön Suomessa.

    Makrovakauspolitiikasta vastaavalla Finanssivalvonnan johtokunnalla tuleekin

    vastaisen varalle olla valtuudet käyttää tehokkaita työkaluja, jos velkaantumiskehitys

    uhkaa Suomen taloudellista vakautta.

    Talouskriisien taustalla on usein liiallinen luotonanto

    ja velkaantuminen. Noususuhdanteessa myötäsyklinen suhdanteita vahvistava luotonanto ruokkii varallisuushintoja. Se puolestaan kasvattaa

    pankkien ja velallisten riskejä

    asuntohintojen romahduksesta.

    Pankkien luotonanto on

    keskeinen muuttuja tällaisessa

    makrovakausuhkia aiheuttavassa mekanismissa. Liiallisesta

    luotonannosta syntyvät asuntokuplat ja rahoitusvakauden uhat syntyvät usein kansallisesti ja vaativat kansalliset työkalut.

    Luottokannan kasvu ei ole ollut Suomessa lainkaan niin voimakasta kuin ennen nykyistä

    talouskriisiä maissa, jotka

    sittemmin kokivat asuntomarkkinoiden kuumenemisen ja

    voimakkaan laskukäänteen. Maansisäisesti kehittyvät taloushäiriöt voivat levitä laajemmiksi

    järjestelmäriskeiksi, mistä olemme nähneet esimerkkejä Irlannissa ja Espanjassa.

    Vastaavien kriisien ehkäisemiseksi Euroopan unionissa valmistellaan makrovakauspolitiikan toimeenpanoa. Kukin jäsenmaa valitsee kansallisen makrovakauspolitiikkansa

    toteuttamiseen tarkoituksenmukaiset työkalut.

    Siinä missä kehitteillä olevat rahoitusmarkkinavero ja pankkien uusi vakavaraisuus- ja maksuvalmiussääntely tulisi ratkaista kansainvälisesti mahdollisimman harmonisoidusti,

    kansallisesti muita maita kireämmästä asuntoluottojen lainakatosta ei aiheudu kilpailuhaittoja Suomelle. Vakaa talous tuo pikemminkin kilpailuetua.

    Järkevän ja uskottavan

    finanssipolitiikan lisäksi luottoluokittajat arvioivat Suomea myös makrovakauspolitiikan harjoittamisessa onnistumisesta.

    Voimme nähdä varoittavan esimerkin toisessa erityisen

    vakaana pidetyssä euromaassa.

    Hollannin AAA-luokitus on vaarassa kotitalouksien liiallisen velkataakan ja asuntomarkkinoiden laskun hidastaessa

    talouden elpymistä. Yksityinen kulutus on jumissa.

    Velkaantumista hillitsevä ennakoiva makrovakauspolitiikka tulisi siis nähdä finanssipolitiikan tehokkuutta edistävänä, yhtä tärkeänä politiikka-alueena.

    Finanssivalvonnalla ei ole

    toistaiseksi ollut valtuuksia

    antaa sitovia määräyksiä

    asuntolainojen luototussuhteesta. On kuitenkin tärkeää, että makrovakausvalvojalla on valtuudet ryhtyä tarvittaessa nopeisiin toimenpiteisiin, jos luotonannon rajoittaminen

    tulee makrovakaussyistä

    tarpeelliseksi.

    Suomella osana eurojärjestelmää on rajallinen mahdollisuus hillitä kansallisesti rahapolitiikan keinoin luottokannan kasvua. Nykyisessä suhdannetilanteessa asuntojen hinnoissa ei näy ylikuumenemisen merkkejä eikä kotitalouksien velkaantumisen odoteta kiihtyvän hallitsemattomaksi. Talouden epävarmuuden väistyessä tilanne asuntomarkkinoilla voi kuitenkin muuttua nopeasti.

    Kansainvälisessä kirjallisuudessa on analysoitu, millaisiin taloustilanteisiin erilaiset

    makrovakautta edistävät toimenpiteet ja niiden yhdistelmät

    soveltuvat. Käyttötarve ja

    politiikkatoimien tehokkuus määräytyvät pitkälti kunkin maan rahoitussektorin erityispiirteiden perusteella.

    Lainakatto on tehokas työkalu

    asuntoluottokannan kasvun hillitsemiseksi tilanteessa, jossa pankkijärjestelmä on vakaa eivätkä pankkien vakavaraisuusvaatimukset aiheuta luotonannon rajoituksia.

    Työryhmän esittämä toinen makrovakaustyökalu, vastasyklinen pääomapuskuri, on sekin kannatettava.

    Molempia instrumentteja kuitenkin tarvitaan. Harkinnanvarainen, velkaantumisen ja asuntomarkkinoiden riskien

    perusteella asetettava lainakatto kohdistuisi täsmäaseena asuntoluotonantoon, kun taas pääomapuskuri vahvistaisi pankkien

    vakavaraisuutta. Puskuri toimisi

    makrovakauspoliittisen automaattisen vakauttajan lailla.

    Lainakatossa on kyse myös

    kuluttajansuojasta. Asuntomarkkinoiden hintahuipussa täysin luotolla rahoitettu asunto altistaa velallisen suureen

    riskiin joutua velkaloukkuun.

    Sitovalla enimmäisluototussuhteella voidaan kasvattaa

    turvaetäisyyttä siihen, että

    asuntolainan määrä ylittää asunnon käyvän arvon, ja välttää

    markkinoita epävakauttavia pakkomyyntejä. Sitä, onko jokin lainamäärä ylisuuri, ei määrää vain lainanhakijan oma taloudellinen tilanne vaan myös se, ottavatko muut ylisuuria lainoja ja onko asuntomarkkinoille

    kehittymässä hintakupla.

    On yksittäisen kotitaloudenkin etu, että kansantalouden velkaantuminen on maltillista ja asuntomarkkinat vakaat.

    Lainanhakija voi kokea makrovakaustyökalun epäreiluksi

    oman talouden rajoitteeksi. Vaikka yksilötasolla tulot olisivat riittävät ja lainanhoitokyky arvioitaisiin hyväksi, koko kansantalouden tasolla kotitalouksien velkaantuneisuuden kasvun

    hillitsemiseen voi olla tarvetta.

    Silloin luotonannon rajoittamisessa ei voi laskea pankkialan itsesääntelyn varaan.

    EEVA ALHO

    Kirjoittaja on Pellervon taloustutkimuksen PTT:n ekonomisti.

    Avaa artikkelin PDF