Kuluttajaliitto: Muista nämä kaupankäynnin seitsemän sääntöä jouluostoksilla – kivijalkakaupan ei tarvitse vaihtaa virheetöntä tuotetta
Kuluttajaliitto listaa seitsemän kaupankäynnin perussääntöä, jotka kannattaa painaa mieleen jouluostoksia tehdessään.
Alennusmyynneissä alehinta lasketaan siitä hinnasta, jolla tuotetta myyty juuri ennen alennusta samassa myyntipaikassa. Kuva: Joel RosenbergKuluttajaliitto on koonnut vinkkejä ja ohjeita muun muassa tavaroiden palautusoikeudesta ja luottokorttimaksamisen ongelmien selvittämisestä.
Verkkokaupassa on vähintään 14 vuorokauden lakimääräinen vaihto- ja palautusoikeus. On muistettava, että myyjäliikkeellä on oikeus veloittaa palautuskulut, jos tästä on ilmoitettu etukäteen. Vaihto- ja palautusoikeus ei kuitenkaan koske hygieniatuotteita, kuten avattua kosmetiikkaa ja piilolinssejä eikä sinetöityinä toimitettavia dvd-levyjä tai vastaavia, jos sinetti on rikottu. Muun muassa uima-asut ja alusvaatteet eivät lain mukaan ole hygieniatuotteita.
Niin sanotulla kivijalkakaupoilla kuten tavarataloilla ei ole lakiin perustuvaa velvoitetta vaihtaa tai ottaa takaisin virheettömiä tuotteita. Jos liike myöntää asiakkaalle tällaisen oikeuden vapaaehtoisesti, oikeus sitoo liikettä. Lahjaksi ostettaville tuotteille kannattaa pyytää myyjää merkitsemään vaihto-oikeus kuittiin ja varmistaa, että vaihtoaika on riittävän pitkä. Myyjäliike voi myös asettaa ehtoja palautusoikeudelle kuten vaatia alkuperäistä kuittia, myöntää vain vaihtamisen tavaraan tai lahjakorttiin taikka rajata alennuksella myydyt tuotteet vaihto- tai palautusoikeuden ulkopuolelle.
Lahjakortin ostajan pitää varmistaa, että lahjakortin käyttöaika on riittävä. Lahjakortin saajan kannattaa hyvissä ajoin ennen käyttöajan umpeutumista varata aika, jos kyse on palvelusta. Jos lahjakortin myynyt liike menee konkurssiin, on lahjakortti arvoton.
Virheellisille tavaroille ei ole määrättyä palautusaikaa, mutta virheestä on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa myyjälle. Ostajalla on aina 2 kuukautta aikaa reklamoida siitä, kun on havainnut virheen. Alkuperäistä kuittia ei välttämättä tarvita, muukin selvitys riittää osoittamaan, että tuote on ostettu kyseisestä liikkeestä. Esimerkiksi pakkaus tai pankkikorttitosite kelpaavat. Virheen perusteella tuote korjataan, vaihdetaan ehjään vastaavaan tai palautetaan rahat. Lahjakorttia ei ostajan tarvitse hyväksyä hyvitykseksi. Myyjän on myös korvattava ostajan kulut, jotka aiheutuvat tavaran virheestä. Tällaisia ovat esimerkiksi matka- ja puhelinkulut.
Virheellisen tuotteen osalta kuluttajalla on samat oikeudet kuin normaalihintaisen tuotteen ostajalla, vaikka alennuksella myydyllä virheettömällä tavaralla ei olisikaan vaihto- tai palautusoikeutta. Poikkeus on, jos tuote on nimenomaan alennettu virheen takia.
Luottokortilla maksava voi virhe- ja viivästystilanteessa kääntyä luottokorttiyhtiön puoleen ja vaatia hyvitystä maksetusta summasta, jos myyjä ei toimita tavaraa. Verkkokauppaostokset kannattaa aina maksaa luottokortilla, myyjältä on usein vaikea saada hintaa palautettavaksi, jos tavara ei tulekaan tai on virheellistä.
Alennusmyynneissä alehinta lasketaan siitä hinnasta, jolla tuotetta myyty juuri ennen alennusta samassa myyntipaikassa. Lisäalennus lasketaan jo kertaalleen alennetusta hinnasta.
Lähde: Kuluttajaliitto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
