Myynti suoraanasiakkaalle kannattaa
Marjojen ja sienten myynti suoraan kuluttajille, ravintoloille, leipomoille ja jalostaville pienyrityksille on yleistynyt.
”Poimijoiden kannattaisi käyttää näitä kanavia, sillä teollisuus ei pysty maksamaan poimijalle tuotteista niin hyvää hintaa kuin ravintolat”, Arktisten aromien toiminnanjohtaja Simo Moisio rohkaisee.
Arktiset aromit on valtakunnallinen etujärjestö, joka edistää luonnontuotteiden talteenottoa, jatkojalostusta ja käyttöä.
Moision mukaan marjojen ja sienten myynti suoraan asiakkaalle on ainoa tapa, jolla suomalaiset menestyvät kilpailussa ulkomaisten poimijoiden kanssa.
”Suomalaiset eivät pärjää ulkomaisille logistiikassa. Esimerkiksi thaipoimijoita on tyypillisesti aina 4–5 yhdessä autossa, kun taas suomalainen matkustaa yksin. Polttoainekustannukset marjasaalista kohti ovat suuret”, hän selventää.
Marjojen ja sienten myynti on poimijalle verovapaata tuloa. Sen sijaan torikauppiaat tai yrittäjät joutuvat perimään kuluttajalta arvonlisäveron, jos poimija on joku muu kuin myyjä itse.
Moisio soisi Vesan pariskunnan harjoittaman tavan myydä marjaa ja sientä tietylle nimikkoravintolalle yleistyvän.
”Se on hyvä keino kotitarvepoimijalle saada lisää tuloa, varsinkin kaupunkien läheisyydessä.”
Lähiruokabuumi on lisännyt tuoreiden, kotimaisten marjojen ja sienten kysyntää. Ravintolat ja matkailupaikat ostavat näitä mielellään luottopoimijoilta.
Harvaan asutuilla paikkakunnilla ostajia on kuitenkin harvassa.
”Kyläkauppaverkosto on harventunut, ja kunnan keskustaan saattaa olla 80 kilometrin matka. Ei sieltä viitsitä lähteä aina marjoja myymään”, Suomussalmella asuva Moisio toteaa.
Jos seudulla on yksikin yrittäjä, mahdollisimman monen poimijan kannattaa tarjota tuotteitaan myyntiin, ettei tämäkin lopeta, Moisio tuumii.
SUVI NIEMI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
