Savolaisyhtiöt ryhtyvät myymään terveystuotetta vihaisilla linnuilla
Virvoitusjuomistaan tunnetun iisalmelaisen Olvin ja suonenjokelaisen meijeriosuuskunta Maitomaan kesäkuussa käynnistynyt yhteistyö on tuottamassa ensimmäisen kouraantuntuvan tuloksensa. Yhtiöt tuovat tammikuussa kauppojen hyllylle uutuustuotteensa, Angry Birds -välipalajuomat.
Kyseessä on aivan uudenlainen välipalatuote, hehkuttaa Maitomaan toimitusjohtaja Mikko Sairanen.
”Lusikoitavia maitovälipalatuotteita kaupoissa on runsaasti, juotavia sen sijaan ei.”
Sairanen myöntää, ettei oluesta ja maidosta tunnettuja yrityksiä ole ollut tapana liittää mielikuvissa toisiinsa.
Tuotekehitykseen osallistunut Annika Mäyrä Verso Oy:stä pitää Maitomaan ja Olvin yhteistyötä erinomaisena esimerkkinä uudenlaisesta tuotekehityksestä.
”Vain eri alojen osaamista yhdistämällä voidaan saada aikaan jotain aidosti uutta.”
Olvi on tehnyt Angry Birdsin omistavan Rovio Entertainmentin kanssa yhteistyötä jo jonkin aikaa. Yhtiön tuotevalikoimaan on kuulunut Angry Birds -virvoitusjuomia.
Olvi vastaa myös nyt markkinoille tulevan tuotteen markkinoinnista, mutta sen valmistaa kokonaan Maitomaa.
Tuotteen pääraaka-aineena on osuuskunnan jäsentiloilla tuotettu maito. Joutsenmerkkiä kyljestä ei tosin löydy, ainakaan vielä.
”Tuote kehitettiin niin nopealla aikataululla, että emme pystyneet vielä hyödyntämään mansikkajuomassa kotimaista mansikkaa”, Sairanen toteaa.
Se on kuitenkin hänen mukaansa tavoitteena jatkossa.
Toisena makuvaihtoehtona on mango, joten sen pakkaukseen joutsenlippua ei voi tulla.
Rovion operatiivinen johtaja Harri Koponen pitää oman yhtiönsä linjan mukaisena, että tuote valmistetaan ”lähimaidosta”.
Rovion linjan mukaista on sekin, että tuotteissa on vähemmän sokeria kuin muissa vastaavissa välipalatuotteissa.
Siinä yhtiö oli jopa niin ehdoton, että yhdeksi makuvaihtoehdoksi kaavailtu vadelma täytyi hylätä.
”Vadelma on sen verran hapan, että se olisi vaatinut enemmän sokeria kuin mansikka”, kertoo Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä.
Sokeria on pystytty Mäyrän mukaan vähentämään myös sillä, että juomat eivät ole jugurttipohjaisia eikä niitä ole hapatettu. Juotaviin jugurtteihin verrattuna tuotteessa on puolet vähemmän sokeria.
”Happamissa juomissa tarvitaan sokeria happamuuden tasoittamiseksi. Uusien välipalajuomien sokerista puolet on peräisin raaka-aineena käytetystä maidosta.”
Koponen perustelee linjausta sillä, että Rovio haluaa Angry Birdsin yhdistyvän ihmisten mielessä terveellisiin ja hyvinvointia edistäviin asioihin.
”Haluamme edistää lasten ja nuorten terveellisiä elämäntapoja.” JUHANI REKU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
