Ravintolayhtiö NoHo Partners alkuvuoden tuloksesta: Nykyisessä ympäristössä vahva suoritus
Kotimaan liiketoimintojen kannattavuus laski hieman, mutta kesäsesongin odotetaan piristävän kysyntää. Kansainvälinen toiminta vastaa jo kolmannesta liikevaihdosta.Ravintolayhtiö NoHo Partners on julkaissut vuoden ensimmäisen neljänneksen tulostiedotteensa. Tiedote on markkinoiden odotusten mukainen, liikevaihdon sekä liikevoiton kasvaessa vuoden takaisesta.
Liikevaihtoon suhteutettuna yhtiön kannattavuus laski hieman. Liikevoittomarginaali jäi 7,3 prosenttiin vertailukauden 7,8 prosentista. Toimitusjohtaja Aku Vikström pitää 7,3 prosentin liikevoittomarginaalia vahvana suorituksena markkinaympäristö huomioiden.
”Kansainvälinen liiketoiminta teki vahvaa, yli 8 prosentin liikevoittoa, ja myös Suomen kannattavuustaso pysyi hyvällä, noin 7 prosentin tasolla vaihtelevassakin kysyntäympäristössä”, kommentoi Vikström tiedotteessa.
NoHo Partners on aiemmin kasvanut ennen kaikkea yritysostoin. Viime vuonna yhtiöön siirrettiin Messukeskuksen ravintolatoiminnot, Friends & Brgrs siirtyi osaksi konsernia ja kansainvälisiä yritysostoja tehtiin niin Norjassa kuin Sveitsissä.
Tulosjulkistuksen tiedotustilaisuudessa Vikström korosti kansainvälisten toimintojen osuutta. Yksin Sveitsin ravintolat edustavat 60 prosenttia yhtiön liikevaihdon kasvusta. Kansainvälisellä laajentumisella yhtiö hakee myös riippumattomuutta ravintolatoiminnan kausivaihteluista.
Kotimaan kasvu lepäsi Vikströmin mukaan lähinnä Messukeskuksen ravintoloiden varassa. Myös pikaruokamarkkinat vetävät: kuluttajat ovat korkeiden korkojen aikana siirtäneet ravintolakäyntejään Friends & Brgrs:in tapaisiin hampurilaispaikkoihin.
Heikoimmassa tilanteessa on kotimaan yökerhotoiminta, jonka kysyntä sakkaa, eikä ainakaan nopeaa helpotusta ole luvassa.
”Viihderavintoloiden osalta vuoden alku on ollut kaksijakoinen. Ostovoiman heikkeneminen näkyy erityisesti opiskelijoiden suosimissa yökerhoissa, kun taas pubit vetävät perinteisesti hyvin myös heikommassa taloussuhdanteessa.” Yhtiön tulostiedote.
Alaa koronan jälkeen vaivannut työvoimapula on toimitusjohtajan mukaan pitkälti ohi. Työvoimaa on hieman saatu toimintansa lopettaneista ravintoloista, mutta myös runsaalla kansainvälisellä rekrytoinnilla.
Tulevaisuudennäkymiä yhtiö pitää valoisina. Suomeen odotetaan kasvavan yhä suurempi kuluttajien joukko, jolle ravintoloissa käyminen on osa päivittäistä arkea – ei vain juhlapäiviksi varattua luksusta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

