Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Atrian tulos painui punaiselle

    Lihatalon liikevaihto ja tulos laskivat, raaka-aine ongelmat piinaavat Venäjällä. Ruotsissa ja Tanskassa pitää löytää hyllypaikat. Grillikausi on sentään alkamassa.
    Atrian alkuvuoden tulos alitti odotukset.
    Atrian alkuvuoden tulos alitti odotukset. Kuva: Jarkko Sirkiä

    Atrian brändiväri on punainen, ja nyt painui myös lihatalon tulos punaiselle. Ensimmäinen vuosineljännes on muutenkin vuoden heikoin myynniltään ja tulokseltaan, mutta vuoden 2019 tammi–maaliskuu alitti odotukset.

    Suurin selittävä tekijä on liikevaihdon lasku yhdeksällä miljoonalla eurolla viime vuoden vastaavasta. Pienempi myynti heijastuu rivi riviltä liiketulokseen ja tappiolliseen tilikauden tulokseen.

    Atrian liikevaihto tammi–maaliskuussa oli 336,4 miljoonaa euroa ja liiketulos oli 2,8 miljoonaa euroa tappiolla.

    Konsernin liiketulokseen vaikuttivat erityisesti kohonneet raaka-ainekustannukset ja pääsiäisen sijoittuminen huhtikuuhun, toiselle vuosineljännekselle.

    Toimitusjohtaja Juha Gröhnin mukaan liharaaka-ainekustannukset ovat nousseet viime kesästä saakka. Kuivan kesän aiheuttamat laineet ja tuottajien kustannusten nousu näkyvät yhä.

    Lihan hinnannousua hän piti välttämättömänä liharaaka-aineen saatavuuden turvaamiseksi.

    Lihatalolla on isot hinnankorotukset jo sisässä ja tuotteidensa hinnoissa. Volyymissa voi alkuun tulla takapakkia, sillä kuluttajat ovat hintatietoisia.

    Atria Ruotsin tulosta heikensivät toimihenkilöpuolella tapahtuvat vähennykset ja säästötoimet. Atria kirjasi 1,5 miljoonan euron kustannukset jo kuluvalle vuosineljännekselle. Säästöt toteutuvat osin jo vuoden 2019 puolella ja täysimääräisenä kolmen miljoonan euron säästöt yhtiö pyrkii saavuttamaan vuoden 2020 alusta lähtien.

    Päämarkkina-alueellaan Suomessa Atria saavutti 24 prosentin markkinaosuuden. Omien mittaustensa mukaan Atria on markkinajohtaja omilla brändeillään liha-, siipikarja-, lihavalmiste- ja valmisruokamarkkinassa.

    Lihan myynti kasvoi Suomessa noin kuusi prosenttia ja ruuanlaittotuotteiden myynti neljä prosenttia. Atria arvioi myyntinsä kehittyneen hieman markkinaa enemmän.

    Kriittinen ilmastokeskustelu painoi torstain tulosjulkaisijan Keskon uusien autojen kauppaa. Vaalikeskusteluissa käsiteltiin myös lihansyöntiä ja lihantuotannon ilmastovaikutusta sekä mahdollista lihaveroakin.

    Juha Gröhn suhtautuu kuitenkin keskusteluun rauhallisesti. Hän odottaa ensin hallitusohjelmaakin.

    "En pystynyt katsomaan näitä keskusteluja, hermot eivät kestäneet."

    Gröhn toivoo, ettei veroja tule. Hän muistuttaa valtion sokeriveron aikanaan olleen lähinnä fiskaalinen vero, jolla ei ollut sokerin kulutukseen juuri vaikutusta. Kulutukseen puuttuminen on vaikeaa.

    Atria Ruotsin liiketappio syveni viime vuodesta -4,1 miljoonaan euroon. Huono alkuvuosi ja kruunun halpeneminen tuntuivat. Ruotsissa punaisen lihan syöntiä korvautuu broilerin syönnillä. Atria on muuttumassa Ruotsissa yhä enemmän "kanayhtiöksi". Siipikarjalihan markkina kasvoi alkuvuonna voimakkaasti, 11 prosenttia. Kulutus siirtyy ja palaa pakastebroilerista tuoreeseen broilerilihaan. Myös ruokamakkaroiden kysyntä Ruotsissa voimistui.

    Grillikausi on alkamassa ja Gröhn arvioi siipikarjatuotteiden kasvattavan suosiotaan myös grilliruokana. Myös hiillosmakkaran trendi on nousussa. Juha Gröhn tunnustautuu hiillosmakkaran faniksi itsekin.

    Atria Tanska & Viron liikevoitto puolittui viime vuoden vastaavasta 0,6 miljoonaan euroon. Tanskassa Atria kiistelee ison asiakkaansa kanssa hyllypaikoista ja Virossa painaa palkkainflaatio tulosta.

    Atria kertoi jo viime tulosjulkistuksensa yhteydessä tutkivansa mahdollisuuksia tervehdyttää Venäjän liiketoimintoja tai vaihtoehtoisesti myydä ne. Perusongelmana on Gröhnin mukaan venäläisten ostovoiman heikkous: kuluttajien rahat eivät riitä, ja kulutus suuntautuu edullisempiin tuotteisiin.

    Ratkaisuja ei ole tehty, vaan selvitystyö jatkuu yhä.

    Liiketulos? Tappiolla -2,2 miljoonaa euroa.

    Atria tekee tuloksensa vuoden kolmella viimeisellä neljänneksellä. Lähiajan riskeissä ja näkymissään Atria ottaa esiin isona lihamarkkinoihin mahdollisesti vaikuttavana tekijänä tilanteen kehittymisen Kiinan sikaruton osalta. Kiina on maailman suurin sianlihan tuottaja ja kuluttaja 100 miljardilla kilollaan vuodessa. Kiinan sianlihan tuonnin kasvaessa, sillä on vaikutusta sianlihan hintaan maailmanlaajuisesti, ja vaikutukset voivat olla pitkäaikaisia.

    Atria odottaa konsernin liikevoiton paranevan vuonna 2019 viime vuoden 28,2 miljoonasta eurosta. Niin ikään yhtiö odottaa liikevaihtonsa kasvavan vertailukelpoisin valuuttakurssein viime vuodesta.

    Atrian omistajat kokoontuivat perjantaina myös yhtiökokoukseensa. Osakkeenomistajia oli ilmoittautunut Helsingin Finlandiatalolle mukaan 280. Yhtiökokous päätti myös 0,40 euron osakekohtaisen osingon jakamisesta viime tilivuodelta.