Euroopan kuluttajajärjestö teki valituksen kiinalaisesta verkkokauppa-alusta Sheinistä – "Suunniteltu aiheuttamaan riippuvuutta"
EU:n kuluttajaviranomaisten ja komission syynissä on ollut myös toinen kiinalainen verkkokauppa-alusta Temu.Euroopan kuluttajajärjestö on tänään tehnyt valituksen kiinalaisen verkkokauppa-alusta Sheinin toiminnasta Euroopan komissiolle ja Euroopan kuluttajaviranomaisten verkostolle.
Valituksen mukaan pikamuotia myyvä Shein toimii laittomasti käyttämällä petollisia menetelmiä kuluttajia kohtaan. Näitä ovat esimerkiksi valetarjoukset ja painostaminen ostamiseen eri tavoin.
Kuluttajajärjestö katsoo, että toiminta ajaa kuluttajia tekemään enemmän ostoksia kuin he alun perin aikoivat. Sheinin käyttämät menetelmät lisäävät järjestön mukaan pikamuotiteollisuuden aiheuttamia sosiaalisia ongelmia ja ympäristöongelmia.
Valituksessa vaaditaan, että viranomaiset kehottavat Sheiniä lopettamaan menetelmien käytön.
Järjestö vaatii myös, että Sheinin tulisi esittää vahvoja todisteita siitä, että tuotteiden käyttäjäkokemukset tai ilmoitukset tuotteiden vähäisestä saatavuudesta pitävät paikkansa.
”Sitä ohjaavat tehokkaat algoritmit, jotka maksimoivat kuluttajien sitoutumisen ja ylikulutuksen.”
Euroopan kuluttajajärjestön pääjohtaja Agustin Reyna sanoo, että Sheinin petollisten menetelmien käyttö on selvitysten mukaan jatkunut useita vuosia. Hän sanoo, että alusta on suunniteltu aiheuttamaan riippuvuutta.
”Sitä ohjaavat tehokkaat algoritmit, jotka maksimoivat kuluttajien sitoutumisen ja ylikulutuksen. Odotamme viranomaisilta vahvaa ja nopeaa reagointia manipuloivien käytäntöjen lopettamiseksi ja koko toimialan laajuisen tutkinnan aloittamiseksi”, Reyna sanoo järjestön tiedotteessa.
Euroopan kuluttajaviranomaisten verkostolla on jo ennestään käynnissä tutkinta Sheinin toiminnasta. Verkkokauppa-alustan epäillään rikkovan EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöä.
Verkosto epäilee Sheiniä pitkälti samoista asioista, joita Euroopan kuluttajajärjestön valituksessa nostetaan esiin. Lisäksi verkosto muun muassa epäilee, että Shein ei kerro kuluttajille oikeaa tietoa heidän oikeuksistaan palauttaa tavaroita ja saada hyvityksiä. Epäilyksen alla on sekin, että palautuksia ja hyvityksiä jätetään käsittelemättä.
Viranomaiset ovat pyytäneet Sheiniltä selvitystä sen toimintavoista. Tämän lisäksi Sheiniä on pyydetty toimittamaan tietoja sen arvioimiseksi, täyttääkö alusta EU:n kuluttajansuojalainsäädännön muut vaatimukset.
EU:n komissio tiedotti tutkinnasta toukokuun lopulla. Tuolloin kerrottiin, että Sheinillä oli kuukausi aikaa kertoa, miten se aikoi korjata tutkinnassa havaitut ongelmat.
Tutkintaa vetävät Belgian, Ranskan, Irlannin ja Hollannin kuluttajaviranomaiset yhdessä komission kanssa. Myös Suomen kuluttaja-asiamies on mukana tutkinnassa.
EU:n kuluttajaviranomaisten ja komission syynissä on ollut myös toinen kiinalainen verkkokauppa-alusta Temu. Alustaan kohdistuvista kahdesta erillisestä tutkinnasta kerrottiin loka–marraskuussa viime vuonna. Temua epäiltiin tuolloin hyvin samantyyppisistä toimintatavoista kuin Sheiniä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

