Pihattolehmien maito sai oman tuotemerkin
Jalasjärveläinen meijeri Juustoportti alkaa myydä pihattokarjojen tuottamaa maitoa Vapaan lehmän maito -tuotemerkillä.
Osa karjoista laiduntaa tai pääsee ainakin jaloittelutarhaan. Joukossa on myös tiloja, joiden lehmät eivät pääse ulos lainkaan.
Vain sisällä olevien lehmien omistajien kanssa käydään keskusteluja, voisivatko esimerkiksi joutilaat päästä ulos, kertoo Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.
Maitoa kerätään runsaalta kymmeneltä robottitilalta, jotka sijaitsevat 10–20 kilometrin päässä meijeristä. Jalostettavaksi päätyy noin 10 miljoonaa litraa vuodessa.
Vapaan lehmän maitoa tuottavista tiloista pienimmällä on noin 50 ja suurimmalla noin 200 lehmää.
Vapaan lehmän maitoa tuottavien tilojen on oltava sitoutuneita eläinten hyvinvointikorvaukseen, niillä on oltava eläinlääkärin kanssa tehty terveydenhuoltosopimus ja niiden on viljeltävä apilaa.
Juustoportti maksaa siemenet, mutta jokainen tila saa itse päättää, kuinka monelle lohkolle apilaa kylvetään.
Kysymykseen siitä, maksaako Juustoportti vapaan lehmän -maitotiloille muita tuottajiaan paremmin, Keski-Kasari vastaa: ”Olemme kymmenkunta vuotta pystyneet maksamaan markkinajohtajaa korkeampaa hintaa. Kyse on yhdestä keinosta saada markkinoilta lisää rahaa. Osuuskunta jakaa kertyneen hyvän kaikkien osakkaidensa kesken, myös parsinavettatiloille.”
Vapaan lehmän -tilojen maito kerätään ja jalostetaan erikseen. Tarkkaa määrää Keski-Kasari ei kerro.
Vapaiden lehmien maidosta jalostetaan kermaa, kermaviiliä ja maustamatonta jugurttia perusmaitojen ohella.
”Haluamme tarjota kokonaisen tuoteperheen, jotta kuluttajilla on valinnanvaraa”, Keski-Kasari kertoo.
Tuotteet tulivat myyntiin tällä viikolla ja niitä on saatavilla noin tuhannesta vähittäismyymälästä ympäri maan.
Koska maito kerätään erikseen, uusien tuotteiden valmistaminen on tavanomaisia tuotteita kalliimpaa. Keski-Kasari arvioi niiden kuluttajahinnan asettuvan tavanomaisen ja luomun väliin.
”Me olemme tottuneet tekemään pieniä eriä kustannustehokkaasti.”
Keski-Kasari luottaa siihen, että kuluttajat löytävät hintavat tuotteet kaiken halpuuttamisen ja ruokasodan keskeltä.
”On hyvä, että maidosta keskustellaan. Hinnan lisäksi esiin nousee muitakin tekijöitä.”
Toimitusjohtaja ei halua asettaa Juustoportin uutuuksia ja luomutuotteita vastakkain. Kyse on erilaisista tuotteista, joita valitsemalla kuluttaja ottaa kantaa erilaisiin asioihin, Keski-Kasari perustelee.
MAIJA ALA-SIURUA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
