Ruokapostilaatikko pärjäsi kauppakisassa
Suomalainen ruokapostilaatikko on yltänyt palkintosijoille kansainvälisessä vähittäiskaupan uusia toimintaideoita arvioivassa kilpailussa.
S-ryhmään kuuluvan Alepan kehittämä palvelu yhdistää postilaatikon ja jääkaapin. Kahdesta lukittavasta kaapista toinen on posteille ja ruuille.
Viileään kaappiin mahtuu noin kolme kassillista ruokaa.
Ruokapostilaatikko äänestettiin kolmanneksi The Best New Retailing Concepts of 2015 -kilpailun yhdessä sarjassa.
Ensimmäiseksi tuli unkarilainen palvelu, jossa kuluttajat voivat sponsoroida Matran vuoristossa eläviä tipuja. Vastavuoroisesti kuluttajat voivat hakea 30 kananmunaa kuukaudessa Budapestissä sijaitsevista noutopisteistä.
Toiselle sijalle äänestettiin kreikkalainen automaatti, josta voi ostaa tuoretta maitoa joka päivä vuorokauden ympäri.
Vuosittaisen kilpailun järjestää kansainvälinen markkinatutkimusyritys Euromonitor International.
Yrityksen toimistojen henkilökunta 12 maassa äänestää voittajat kilpailuun mukaan valituista konsepteista.
Tänä vuonna mukaan kilpailuun valittiin 120 konseptia, kertoo Kaupan liitto.
Raumalla Alepa ja Posti ovat mukana kokeilussa, jossa ruokaa jaetaan postilaatikoihin vanhuspalvelun kauppapalveluasiakkaille.
Vanhukset ovat kesäkuusta lähtien voineet tilata verkosta ruokaa, jonka Posti tuo laatikoihin. Tarvittaessa kotihoidon henkilökunta tuo tavarat laatikolta asiakkaan kotiin.
Posti laajentaa ruokapostilaatikkokokeilua lokakuussa Turkuun, Kaarinaan, Naantaliin ja Raisioon. Näillä paikkakunnilla yksityiset kotitaloudet ovat mukana kokeilussa, kertoo Kaupan liitto.
Kokeilulla kerätään kokemuksia päivittäistavaroiden sähköisestä tilaamisesta ja toimituksista sekä ruokapostilaatikoista.
Postin jakeluverkko haja-asutusalueilla tarjoaa mahdollisuuksia verkkokaupalle tavoittaa uusia asiakasryhmiä. Asiakkaan valinnanvara lisääntyy, kun ruokaostokset voi tehdä muualtakin kuin lähikaupasta, sanoo tiedotteessa kehitysjohtaja Sami Finne Postista.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
