Mäntyharju-Repovesi -reitistö on vuoden retkikohde
Yhdennentoista kerran valittu vuoden retkikohde on Mikkelin ja Kouvolan välillä sijaitseva Mäntyharju-Repovesi -reitistö. Yleisöäänestyksellä valittu voittaja esittäytyy parhaillaan viikonloppuna GoExpo -messuilla Helsingissä.Tämän vuoden kilpailun teemana olivat retkeilypalvelut. Kilpailussa haettiin ympärivuotiseen retkeilyyn sopivaa luontoretkikohdetta, jossa on viime vuosina kehitetty aktiivisesti retkeilypalveluita, kuten reittejä, opastettuja retkiä ja välinevuokrausta.
Reitti Mäntyharjulta Repovedelle on noin 33 kilometriä pitkä. Se sijoittuu harjujen ja metsäjärvien väliselle alueelle, jonne levittäytyy erilaisia maastopyörä-, patikointi- ja melontareittejä. Reitin varrella on tyypillistä eteläsavolaista maisemaa, kuten järvenreunusmaisemaa, pitkospuita, suopursuja ja koivikkoa. Repoveden kansallispuiston alueella maisemat muuttuvat toisenlaisiksi, kymmenien järvien ja lampien muodostamasta metsämaisemasta nousee mahtavia mäkiä ja jylhiä kallioita.
”Tämän reitin valtteja ovat hyvät yhteydet. Tänne pääsee junalla ja retkeilyreittien lähtöpiste on lähellä Mäntyharjun keskustaa. Samalle retkelle voi yhdistää melontaa, patikointia, kalliokiipeilyä ja maastopyöräilyä”, sanoo Mäntyharjun kunnan matkailu -ja markkinointisihteeri Piia Mäkilä.
”Reittien palvelut on suunniteltu reitin ja retkeilijöiden ehdoilla. Mietimme, millaisia palveluita retkeilijät missäkin kohdassa retkeään tarvitsevat. Retkeilypalveluiden lisäksi reitin varrella on muun muassa museo, kahviloita ja bed&breakfast-paikkoja”, Mäkilä kertoo.
Talviaikaan maastossa voi lumikenkäillä, hiihtää, retkiluistella ja laskea pulkalla. Lisäksi Suomen Ladun paikallisyhdistys on piilottanut kaikkien reittien varrelle geokätköjä. Uusituilta nettisivuilta löytyvät alueen retkeilypalvelut retkiluistelusta vesitakseihin ja saunoihin. Sivustolla esitellään myös päiväretkille sopivia reittejä.
Kilpailun palkintosumman, 5000 euroa, lahjoittaa Suomen Messusäätiö. Palkintoraha käytetään asioihin, jotka parantavat retkeilykokemusta ja edesauttavat kohteen markkinointia.
”Palkintorahalla voisimme tehdä esimerkiksi saksankieliset nettisivut, joiden avulla paikallisten yritysten on helpompi valloittaa Keski-Euroopan markkinoita. Lisäksi suunnitteilla on vedenkestävä, kulttuurikohteita esittelevä kartta melojille”, suunnittelee Mäkilä.
Vuoden retkikohde -kilpailun tavoitteena on parantaa retkeilykohteiden tunnettuutta ja auttaa luonnossa liikkujia löytämään uusia retkireittejä. Kilpailun nettiäänestykseen osallistui kaikkiaan 4500 retkeilijää. Yleisö sai äänestää ammattilaisraadin valitsemien kymmenen finalistin joukosta suosikkiaan. Voittaja sai neljänneksen kaikista annetuista äänistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

